Sztuka w Polsce 1945-2005

Autor:
Anda Rottenberg
Wydawcy:
Wydawnictwo Piotra Marciszuka Stentor (2005-2020)
Sentor (2006)
ISBN:
978-83-89315-57-1, 83-8915-57-2
978-83-89315-57-2
Autotagi:
druk
książki
4.0 (2 głosy)
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Książka Andy Rottenberg jest jednym z niewielu kompendiów historii sztuki polskiej drugiej połowy XX w. Autorka zarysowuje wybrane ważne kwestie i tendencje, tworząc sieć zjawisk i nazwisk, które przeplatając się ze sobą, tworzą obraz sztuki po wojnie. Książka może przerażać swoim ciężarem (wagą!) i objętością, ale bez obaw – większość wydania stanowi bardzo bogaty materiał ilustracyjny. Książka pomogła mi uporządkować moją fragmentaryczną wiedzę dotyczącą nowoczesnej sztuki polskiej i stała się bazą zagadnień, które mogę pogłębiać, sięgając do innych publikacji. To, czego mi zabrakło, to rozwinięcie niektórych tematów – jednak rozumiem, że trzeba było pójść na kompromisy ze względu na poręczność wydania (książka ma prawie 500 str.).
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo