Cesarz

Autor:
Ryszard Kapuściński (1932-2007)
Wyd. w latach:
1973 - 2020
Autotagi:
druk
książki
literatura faktu, eseje, publicystyka
sprawozdania
Więcej informacji...
5.0 (3 głosy)

Upojna lektura. Po biografii Domosławskiego wiemy wystarczająco dużo o brakach faktograficznych prac Kapuścińskiego. A jednak książka napisana w zupełnie innej epoce broni się bardzo dobrze, tyle tylko, że nie jako reportaż, ale literatura oparta na faktach, choć ciągle literatura. Krótko mówiąc faction, jak zręcznie wymyślili Anglicy na określenie twórczości lokującej się pomiędzy fiction a non fiction. Książka ma postać rozmów z byłymi dworzanami (dworakami) cesarza Etiopii Hajle Sellasje. Powstaje z nich całokształt obyczajów sprawowania władzy w tym afrykańskim kraju. A rozmówcy byli doprawdy interesujący, na przykład „poduszkowy”, czyli służący odpowiedzialny za podawanie cesarzowi poduszki, na której władca opierał nogi podczas zasiadania na tronie („nasz pan niewielkiego był wzrostu”). Widzimy panoramę walk pałacowych koterii, wzlotów i upadków urzędników, korupcji, reform, buntów, ale przede wszystkim zdumiewającego mechanizmu sprawowania władzy; wydaje się, że władzy samej dla siebie, gdzie jedynym celem, było jej utrzymanie i sprawowanie po wieki wieków. Skąd my to znamy? Przy okazji mnóstwo wspomnień z pierwszej lektury jeszcze w czasach zapyziałego socjalizmu, kiedy wszyscy odbierali Cesarza, jako alegorię do stylu dworskiego późnego Gierka. Poza tym wróciło przed oczy fenomenalne przedstawienie w Teatrze Powszechnym, przerywane hucznymi brawami, kiedy tylko publiczność odczytywała aktualną aluzję polityczną. Dzisiaj wiemy na pewno, że żadne odniesienia polityczne do polskiej sytuacji nie były zamysłem Kapuścińskiego. Jego dzieło żyło jednak własnym życiem, a obyczaje realnego socjalizmu, jako żywo przypominały dworskie rytuały i ceremoniał piastowania rządów w Etiopii. Minęły epoki, skończył się jedynie słuszny ustrój, zmarł Kapuściński, jego twórczość poddano krytycznej analizie, a „Cesarz” jest ciągle żywotny i fascynuje kolejne pokolenia. To właśnie jest najlepsze posumowanie jego wielkości. Klasykę trudno oceniać, ale niech stanie się zadość tradycji.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • warto nadrobić/przypomnieć i w kontekście paraboli władzy i dyskusji o reportażu literackim; warto również w audiobooku (czyta Zapasiewicz!), plus ciekawe materiały dodatkowe, w tym fotograficzne
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Cesarz. Postscriptum Szachinszach
Autor:Ryszard Kapuściński (1932-2007)
Lektor:Zbigniew Zapasiewicz (1934-2009)
Redakcja:Bożena Dudko Mariusz Szczygieł
Reżyseria nagrania:Piotr Bielawski
Recenzja:John Updike (1932-2009)
Opracowanie:Beata Nowacka
Tłumacz:Łukasz Sommer
Wydawcy:Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik (1973-2020) Wydawnictwo Literackie (1980-2017) Legimi (2013) Agora SA (2008-2013) Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydawnictwo (2012) Wydawnictwo Mediasat Poland (1978-2012) R K Nehrebeccy Agencja Artystyczna Ryszard Kapuściński Ringier Axel Springer Polska
Serie wydawnicze:Kolekcja Gazety Wyborczej Biblioteka Gazety Wyborczej XX wiek Dzieła wybrane Ryszarda Kapuścińskiego Biblioteka Narodowa ABC Klasyka Polska . Lektury ABC/Wydawnictwo Literackie Biblioteka "Czytelnika" Dzieła Wybrane Wrzenie świata ABC Klasyka Polska Biblioteka Gazety Wyborczej - Agora Biblioteka Narodowa. Seria 1, Kolekcja Wybranych Dzieł Ryszarda Kapuścińskiego Seria - Wrzenie świata
ISBN:8397021604 9788307030777 9788325900298 9788361592174 83-07-00156-0 83-07-00587-6 83-07-01702-5 83-07-02160-X 83-07-02486-2 83-07-02532-X 83-07-02707-1 83-07-02753-5 83-07-02783-7 83-07-02820-5 83-07-02823-X 83-07-02885-X 83-07-02950-3 83-07-02988-0 83-07-03025-0 83-08-02549-8 84-9789-722-6 978-83-04-05062-4 978-83-07-03076-0 978-83-07-03099-9 978-83-07-03138-5 978-83-07-03168-2 978-83-07-03214-6 978-83-07-03230-6 978-83-07-03323-5 978-83-07-03364-8 978-83-07-03377-8 978-83-07-03401-0 978-83-07-03402-7 978-83-07-03442-3 978-83-07-03462-1 978-83-07-03501-7 978-83-08-06255-5 978-83-08-06286-9 978-83-7552-111-5 978-83-7552-112-2 978-83-7552-123-8 978-83-7552-127-6 978-83-8965-174-7 9-78-83-07-02-61-76 83-07-00587-6 839702160X 9788307031683 83-7-02988-0 83-07-02735-5 83-07-02917-2 978-83-03138-5
Autotagi:audiobooki beletrystyka biografie CD dokumenty elektroniczne druk elementy biograficzne epika historia książki liryka literatura literatura faktu, eseje, publicystyka literatura piękna literatura stosowana MP3 nagrania powieści proza publicystyka publikacje popularnonaukowe reportaże reprodukcje sprawozdania zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 195 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo