Mazurek Dąbrowskiego:

nasz hymn narodowy

Autor:
Marek Sewen
Wydawca:
Wydawnictwo Bajka (2014)
Autotagi:
CD
dokumenty elektroniczne
muzyka wokalno-instrumentalna
nagrania muzyczne
nuty
Źródło opisu: Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Ochota m.st. Warszawy - Katalog centralny
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • "Jeszcze Polska nie zginęła, kiedy my żyjemy" – wszyscy znamy tę melodię i te słowa. Mazurek Dąbrowskiego wzrusza nas i przejmuje od najmłodszych lat. Rozbrzmiewając w chwilach ważnych i uroczystych, stanowi o naszej tożsamości i poczuciu wspólnoty. • Ale czy wiemy, jak to się stało, że właśnie ta pieśń została polskim hymnem narodowym? • Czy znamy wszystkie zwrotki "Mazurka Dąbrowskiego" i potrafimy je poprawnie zaśpiewać? Czy w pełni rozumiemy sens ich słów? Czy wiemy na przykład, skąd w polskim hymnie wziął się cesarz Francuzów albo Stefan Czarniecki? • Książka opowiada o narodzinach "Mazurka Dąbrowskiego", o drodze, jaką przeszła ta pieśń, przemieniając się z żołnierskiej "Pieśni Legionów Polskich we Włoszech" w pieśń narodową i hymn państwowy, a także o ludziach w sposób szczególny z nią związanych. Porządkuje rozproszone informacje dotyczące polskiego hymnu w ciekawe i przydatne kompendium. Dzięki podziałowi na dwie części: "Co każdy Polak o hymnie wiedzieć powinien" oraz "Dla wnikliwych" sięgnąć po nią może czytelnik w każdym wieku. • Do książki dołączona jest płyta CD z unikatowymi nagraniami Mazurka Dąbrowskiego, między innymi wykonaniem według zapisu z 1800 roku, gdy pieśń miała nieco inne niż obecnie słowa i melodię. • Jak napisał w Przedmowie Profesor Jan Żaryn, książka ta jest darem dla wszystkich, którzy kochają Polskę. • [Link] • US
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo