Enklawa

Tytuł oryginalny:
Enclave
Autor:
Ann Aguirre
Tłumacz:
Joanna Nałęcz
Wydawca:
Wydawnictwo Amber (2011-2012)
Wydane w seriach:
Razorland
ISBN:
978-83-241-4059-6, 83-241-4059-6
978-83-241-4056-6
Autotagi:
druk
powieści
3.3 (3 głosy)

Znam tylko podziemne tunele. Tak jak Skręt i Kamień, moi przyjaciele, którzy mieli tyle szczęścia, żeby dożyć piętnastu lat i dostać imiona. Tak jak Cień. Podobno był na Powierzchni, ale ja w to nie wierzę. Przecież tam na Powierzchni nie ma nic… Czy dziewczyna urodzona w ciemności przeżyje zesłanie w światło dnia? W świecie Karo, enklawie głęboko pod ziemią, prawo do imienia zyskujesz, jeśli zdołasz przeżyć piętnaście lat. Od tej pory jesteś Łowcą, Robotnikiem lub Reproduktorem. Karo zawsze chciała być Łowcą. Teraz wyrusza na pierwsze polowanie – z tajemniczym Cieniem, chłopakiem, którego dotyk jest tak delikatny, jak sztylet jest śmiercionośny. Ale nawet razem mogą paść ofi arą czających się w tunelach potworów. Zwłaszcza gdy odkryją, że te bezmyślne krwiożercze bestie zmieniły się w zorganizowanych, inteligentnych myśliwych. Lecz starszyzna nie zamierza tego rozgłaszać. Karo i Cień chcą ostrzec mieszkańców enklawy, więc… zostają z niej wygnani. Nie mają dokąd pójść. W tonących w ciemności, spowitych dymem tunelach czeka ich śmierć. Pozostaje tylko droga na Powierzchnię – skąd jeszcze nikt nie wrócił…
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Nie jest to książka wysokich lotów- nie da się ukryć, jednak sam pomysł na fabułę naprawdę fajny. Podobało mi się, że książka jest napisana krótko i konkretnie bez zbędnych dialogów, bez zbędnych opisów i ciągnących się wewnętrznych rozterek bohaterów. • Uważam, że to odpowiednia książka na nudny wieczorny weekend aczkolwiek raczej nie jest to pozycja do której się wraca. • Co do samej fabuły: • Poznajemy świat podziemi, w którym przyszło mieszkać Karo. Świat ten rządzi się ostrym prawem i konkretnymi zasadami- każdy jest przydzielony do odpowiedniej grupy i jest odpowiedzialny za konkretne rzeczy. Mieszkańcy to same młode osoby, tu nikt nie dożywa nawet 40 lat. • Główna bohaterka Karo od zawsze pragnęła dołączyć do Łowców i bronić swojej enklawy przed Dzikimi (krwiożerczymi istotami żyjącymi w kanałach), tak też się stało. Dziewczyna poznaje tajemniczego chłopaka o imieniu Cień, który ukrywa swoją przeszłość. • Przez pewne wydarzenia i decyzje Karo i Cień zostają wygnani z enklawy. • Czy uda im się przeżyć w kanałach? Czy znajdą schronienie? Co ukrywa jej towarzysz? Właśnie tego dowiadujemy się w dalszej części tej książki.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo