Perełka

Tytuł oryginalny:
Petite bijou
Autor:
Patrick Modiano
Tłumacz:
Bożena Sęk
Lektor:
Kaja Walden
Wydawca:
Wydawnictwo Sonia Draga (2014)
ISBN:
978-83-7999-222-5, 978-83-7999-225-5
Autotagi:
druk
powieści
proza
3.5 (2 głosy)

"Perełka" Patricka Modiano, ubiegłorocznego noblisty, powinna przekonać czytelników, którzy po lekturze "Nawrotów nocy" lub "Przyjechał cyrk" mieli wątpliwości, czy francuski pisarz rzeczywiście zasłużył na literackiego Nobla. Modiano to pisarz wirtuoz, ale jego proza jest wyciszona, nie słychać w niej krzyku, ale zaledwie szept. Jest to jednak szept przykuwający uwagę i zmuszający do skupienia. Akcja powieści zaczyna się na paryskiej stacji metra, gdzie młoda kobieta widzi osobę niezwykle podobną do swojej matki. A była przekonana, że ta zmarła w Maroku. Teraz kobiecie brak odwagi, by doprowadzić do konfrontacji. Śladów matki szuka w pamięci, uzupełnia je wytworami wyobraźni, chce zrekonstruować swoją tożsamość. Wszystko to wytrąca ją z życiowej równowagi, ale prowadzi do nowego początku.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Stacja metra w godzinie szczytu. Teresa wśród tłumu ludzi spostrzega kobietę w żółtym płaszczu, która łudząco przypomina jej zaginioną matkę. Postanawia podążyć za nią ulicami jesiennego Paryża. Kim okaże się owa kobieta? Czy przeszłość zawsze rzuca się cieniem na nasze przyszłe losy? Czy dzieciństwo determinuje to kim będziemy potem? Teresa składa swoją biografię z kolejnych epizodów i wspomnień. Pragnie ładu i harmonii, szuka stabilizacji i schronienia. Samotność wydaje się jej przeznaczeniem, emocjonalna pustka wyrokiem. Bohaterka snuje się uliczkami Paryża i korytarzami własnej pamięci, której meandry powoli poznajemy. Chwyta się każdego wspomnienia, przytłacza ją ciężar minionego. Perełka to historia kobiety mocno doświadczonej przez życie, która na przekór zwątpieniom, postanawia dać odpór przeciwnościom. To opowieść o poszukiwaniu własnej tożsamości w wieloznacznym świecie, który często bywa nam obcy. Mądra, wieloznaczna powieść, którą czyta się jednym tchem. Patrick Modiano uczy, że by móc patrzeć w przyszłość trzeba się uprzednio zmierzyć z własnymi demonami.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo