Singer:

pejzaże pamięci

Autor:
Agata Tuszyńska
Lektor:
Krzysztof Nowik ...
Wyd. w latach:
1984 - 2025
Wydane w seriach:
Piórko
Autotagi:
audiobooki
biografie
druk
historia
książki
literatura faktu, eseje, publicystyka
Więcej informacji...
4.0

Singer, jedyny noblista żydowskiej literatury i bezdomnego żydowskiego języka, autor Sztukmistrza z Lublina, urodził się w Polsce. Należy przypuszczać, że gdyby nie wojna i szaleństwa Hitlera, jego grób można by odwiedzać na żydowskim cmentarzu w Warszawie. Fakt, że jego literacka dorosłość przypadła Ameryce, wydaje się kwestią historycznego przypadku. Pozbawiony znajomej, życiodajnej gleby, ratował się wspomnieniami. Pozwolił osiedlić się w sobie wszystkim postaciom i porom roku żydowskiego płótna. Opowiadanie historii polskiego żydostwa, jej namiętności i codzienności, uczyniło zeń legendarnego cadyka żydowskiej literatury XX wieku. [fragment książki]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Książka mnie zachwyciła. Agata Tuszyńska, pisząc o Singerze, wskrzesza świat, którego już dawno nie ma, świat polskich miast i miasteczek, w których Żydzi stanowili często znaczącą część ludności. • Pisze bardzo ciekawie o Ameryce, gdzie noblista zamieszkał w wieku 34 lat. Przytacza opinie o pisarzu, pyta o niego tych nielicznych już, którzy mogą go pamiętać. Sama, jak pisze, "spóźniła się na jego śmierć". • Odwołuje się do wielu utworów Singera, podkreśla, że "pisał w umierającym języku o nieistniejącym świecie". Jednak zachował się on właśnie na kartach jego powieści i opowiadań. • "Literatura żydowska stała się księgą pamięci".
wiesia_czyta
Opis
Autor:Agata Tuszyńska
Lektorzy:Krzysztof Nowik Elżbieta Kijowska
Wydawcy:Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Larix (2025) Wydawnictwo Literackie (2002-2023) Wydawnictwo Marabut (1996) GDA S (1996) Zakład Nagrań i Wydawnictw ZN (1994) Polski Związek Niewidomych (1984)
Serie wydawnicze:Piórko
ISBN:83-7319-123-2 83-85893-81-4 978-83-08-04445-2 978-83-08-04708-8 978-83-08-08153-2 83-85895-81-4
Autotagi:audiobooki beletrystyka biografie biografie zbiorowe CD czytak dokumenty elektroniczne dokumenty historyczne druk elementy biograficzne epika historia książki literatura literatura faktu, eseje, publicystyka literatura piękna MP3 nagrania proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 21 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo