Dawniej i dziś:

jak żyły dzieci przed stu laty, a jak żyją dzisiaj

Autor:
Christa Holtei
Wydawca:
Media Rodzina (2014)
Wydane w seriach:
Mądra Mysz
ISBN:
978-83-7278-934-1
Autotagi:
druk
opowiadania
Źródło opisu: Gminna Biblioteka Publiczna w Świerklańcu - Katalog księgozbioru
4.0
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Christa Holtei jest autorką wielu książek, w tym pozycji dla dzieci. Jedną z jej lektur możemy odnaleźć w serii „Mądra mysz” wydawnictwa Media Rodzina. „Dawniej i dziś. Jak żyły dzieci przed stu laty, a jak żyją dzisiaj” została wydana w 2014 roku. • Jadwiga i Franek mieszkają w dużym mieście. Żyją w na początku wieku XX. Ich służąca nagrzewa pokoje, paląc w piecu, robi zakupy, które zajmują jej bardzo dużo czasu. Pomaga także w prostych czynnościach, jak ubiór. Jadwiga i Franek mają ubrania szyte na miarę, bo tak było taniej. Dzieci uczą się w szkole czytać i pisać. Po zajęciach bawią się w ogródku jordanowskim, a ich służąca w tym czasie gotuje obiad, dogląda ognia i pierze. Gdy cała rodzina zbiera się w salonie, rodzice czytają dzieciom list od bab ci. Sto lat później Ania i Tomek wprowadzają się do nowego domu. Każde ma swój pokój. Do szkoły podwozi ich mama. Zajęcia plastyczne są przyjemną odmianą. Mama w tym czasie robi szybkie zakupy, a dzieci po szkole bawią się na placu zabaw. Rodzeństwo pomaga w przygotowaniu obiadu, a wieczorem tata czyta im bajkę. • Książka zawiera dwie opowieści – z lewej strony mamy historię sprzed stu lat, a z prawej – współczesną. Niektóre kartki mają skrzydełka, które zakrywają część strony i skrywają resztę obrazka oraz informacje szczegółowe o danym okresie np. stroje, wygląd domów, czy zabawki. • Pozycja ta nie zawiera zbyt wiele treści. Większą część strony zajmują obrazki, które przedstawiają opisywane sceny. Obie historie skupiają się na tych samych zdarzeniach, dlatego łatwo je porównać. • Język jest prosty, dostosowany do czytelnika. Książka ma być głównie do oglądania i odkrywania różnic, dlatego treść jest krótka i niezbyt szczegółowa – skupia się na najważniejszych rzeczach, które dziecko zrozumie. Pozycja należy do serii „Cała Polska czyta dzieciom” o czym informuje wnętrze okładki. Rodzic może czytać krótkie opisy swoim pociechom, a potem dyskutować z nimi o zmianach, jakie zaszły na przestrzeni stu lat. • Ilustracje wykonała Astrid Vohwinkel. Są to ładne, kolorowe rysunki. Świetnie dopasowano je do opisów. Wzbogacają książkę, ale też nadają jej charakteru. • Jedynym minusem, jaki znalazłam w pozycji jest fakt, że w środku umieszczono reklamę serii „Mądra mysz”. Co prawda dzięki niej możemy dowiedzieć się, czy skom­plet­owal­iśmy­ już całą sagę, ale jest to trochę niewygodne, gdy czyta się książkę. Nie ma jednak problemów, by wyrwać tę wkładkę i dalej cieszyć się lekturą. • Moim zdaniem jest to przyjemna i mądra książka, przy której dzieci będą się świetnie bawić. Ładne, kolorowe obrazki sprawiają, że dziecko ogląda je z zachwytem i łatwo wyłapuje różnice, które dzielą nasze czasy od XX wieku. • Polecam szczególnie rodzicom, którzy szukają dla swoich pociech lektury mądrej, interesującej i wciągające. Dzięki tej pozycji dzieci nauczą się czegoś nowego. Przy okazji nietypowa forma lektury pozwoli im świetnie się bawić, nie tylko czytając, ale też oglądając i odkrywając nowe rzeczy.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo