Dzieci Ireny Sendlerowej

Wydawca:
Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza (2009)
ISBN:
978-83-7495-766-3
Autotagi:
druk
Źródło opisu: Biblioteka Miejska w Mrągowie - Katalog księgozbioru
5.0
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Wśród różnorodnych propozycji literackich dotyczących II wojny światowej szczególne wrażenie zrobiła na mnie książka pt. „Dzieci Ireny Sendlerowej” autorstwa Anny Mieszkowskiej. Jest to bardzo ciekawa lektura, która dobrze wkomponowuje się w obraz stosunków polsko - żydowskich poruszanych przez współczesne media. Jest pewnego rodzaju ripostą na polemikę, jaką wywołuje książka Jana T. Grossa „Strach”. Bohaterką książki jest polska działaczka społeczna Irena Sendlerowa, która podczas wojny, uratowała, również dzięki pomocy innych ludzi, około 2, 5 tys. dzieci żydowskich z warszawskiego getta. " Współpracowała z polską organizacją pomocową działającą pod niemieckim nadzorem i zorganizowała przemycanie dzieci żydowskich z getta, umieszczając je w przybranych rodzinach, domach dziecka i u sióstr katolickich w Warszawie. • Irena Sendler za swoją działalność została aresztowana w 1943 przez Gestapo, była torturowana • i skazana na śmierć. "Żegota" zdołała ją uratować, przekupując niemieckich strażników. W ukryciu pracowała dalej nad ocaleniem żydowskich dzieci". • Przez lata osoba p. Ireny Sendlerowej pozostawała w cieniu i nie była zbyt znana. • Zmieniło się to w 1999 roku, kiedy to amerykański nauczyciel Norman Conrad zainspirował powstanie szkolnej sztuki teatralnej pt. "Życie w słoiku" . Tytuł sztuki odnosił się do sposobu przechowywania personaliów ocalonych dzieci. Irena Sendler zakopywała je w słoiku, w ogrodzie. Dzięki tym notatkom dzieci, które przeżyły wojnę, dowiedziały się o swoim pochodzeniu i o rodzinach. • Książka wywołuje bardzo silne emocje i wzruszenia. Nie można obojętnie czytać historii, w jaki sposób ratowano życie małym dzieciom. Były one oddzielone wbrew swojej woli od rodziców, którzy wiedzieli, że nie ma dla nich żadnej szansy na przeżycie w getcie. Dzieci wyczuwały grozę sytuacji i płakały z rozpaczy, nie wiedząc co je czeka, gdzie zostaną zabrane, czy przeżyją. Płakały też z tęsknoty za rodzicami, których przez okrucieństwo holocaustu, miały już nigdy nie zobaczyć. Przemycane np. w ciężarówce z brudnymi ubraniami, lub nieczystościami sanitarnymi, upchnięte w ciemnym koszu nie mogły powstrzymać rozdzierającego szlochu, czy też krzyku przerażenia. Wtedy, aby Niemcy nie mogli usłyszeć tych rozpaczliwych odgłosów, kierowca ciężarówki nadeptywał na łapę specjalnie wożonemu psu, który swoim głośnym szczekaniem i wyciem zagłuszał skutecznie wszelkie inne odgłosy dobiegające z ciężarówki. Dzięki temu można było uratować wiele maluchów. Jest to tylko jedna z wielu opisanych, bardzo dramatycznych sytuacji, z jakimi spotykały się osoby pomagające w ratowaniu dzieci z getta. • Bardzo zachęcam wszystkich do sięgnięcia po tę książkę. Jest ciekawa, wartościowa, pokazuje nasz naród i historię z dobrej strony. Przedstawia też okrucieństwo, któremu podczas II wojny światowej poddany był również naród żydowski. Stanowi swoistą odtrutkę na fobie antysemickie. Budzi nastroje sprzyjające pojednaniu i łagodzeniu konfliktów w spornych kwestiach dotyczących holocaustu.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo