O psie, który jeździł koleją

Autor:
Roman Pisarski (1912-1969)
Ilustracje:
Ewa Bogucka-Pudlis
Stanisław Rozwadowski (1923-1996) ...
Wyd. w latach:
1967 - 2016
Autotagi:
druk
literatura
Więcej informacji...
4.4 (5 głosów)

Akcja utworu dzieje się we Włoszech. Pewien zawiadowca znajduje na stacji kolejowej kundelka, przygarnia go i nazywa Lampo. Zawiadowca, mający troje dzieci (Gina, Roberto i Adele) mieszka w mieście Piombino, a pracuje w miasteczku Marittima. Lampo cały dzień spędzał na stacji, a wieczorem wracał z zawiadowcą do jego domu na kolację. Pies kilkakrotnie uciekał od swojego nowego właściciela. W czasie pierwszej wycieczki psa wszyscy martwili się, że Lampo już nigdy nie wróci, ale ich przypuszczenia nie sprawdziły się. Pewnego razu na stację kolejową przybył dziennikarz i kilka dni później w gazecie ukazało się zdjęcie kundelka wraz z opowiadaniami o jego przygodach i "podróżach" pociągiem. Zawiadowca i kolejarze szybko przyzwyczaili się do ucieczek psa. Podczas jednej z nich, gdy Lampo wyruszył do pewnego miasteczka, przytrzasnęły go drzwi pociągu. Jeden z pasażerów pociągnął więc za hamulec, by zatrzymać pociąg i uwolnić psa. Podczas zamieszania, które powstało w pociągu, Lampo wyskoczył i ukrył się w krzakach. Przypadkowo znalazła go jadąca na osiołku starsza pani i zabrała ze sobą. Pies został u niej przez całą zimę i sam wrócił do domu. Okazało się jednak, że naczelnik stacji kazał zawiadowcy pozbyć się psa. Zawiadowca wysłał więc Lampo do swojego wuja na Sycylię, ale i stamtąd pies uciekł, by wrócić na stację. Któregoś dnia mała Adela bawiła się na torach, gdy nagle nadjechał pociąg. Kilka osób rzuciło się w jej kierunku, by ją uratować, ale to Lampo dobiegł pierwszy i zepchnął dziewczynkę z torów, co przypłacił życiem. Wszyscy opłakiwali jego śmierć.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Dobra lektora z dziecinstwa ale bardzo smutna. Pamietam jak bardzo na niej plakalam.
    +2 trafna
  • Najlepsza lektura szkolna w szkole podstawowej :)
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autor:Roman Pisarski (1912-1969)
Ilustracje:Ewa Bogucka-Pudlis Stanisław Rozwadowski (1923-1996) Katarzyna Bilska
Reżyseria:Ewa Szymańska
Opracowanie:Lucyna Szary
Kompozytor:Andrzej Gmitrzuk
Lektor:Jolanta Żółkowska
Wydawcy:Wydawnictwo Greg (2016) Audio Liber (2005) Wydawnictwo SARA (2000-2004) Kama (1995-2001) Editions Spotkania (1992-1995) Krajowa Agencja Wydawnicza (1980-1989) Nasza Księgarnia (1981) Biuro Wydawniczo-Propagandowe (1973) Biuro Wydawniczo-Propagandowe RSW Prasa Książka Ruch (1973) RSW Prasa-Książka-Ruch (1967-1973)
Serie wydawnicze:Lektury Szkolne Obowiązkowe Lektury Szkolne Kolorowa Klasyka Seria lektury szkolne Kolorowa Klasyka - Wydawnictwo Greg Lektury Szkolne - "Sara" klasa 3
ISBN:83-03-00397-6 83-7297-013-0 83-7297-292-3 83-85195-72-6 83-86235-57-8 83-7297-297-292-3 978-83-60946-18-3 978-83-7297-014-5 978-83-7297-708-3 978-83-7517-613-1 978-83-7517-614-8 978-83-7517-655-1 83-7297-013-8 83-7297-295-3 978-83-7397-708-3
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD dokumenty elektroniczne druk elementy biograficzne epika historia ikonografia książki literatura literatura piękna literatura stosowana nagrania opowiadania podręczniki powieści proza szkoły podstawowe zasoby elektroniczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 72 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo