Chrześcijanie:

płaszcz żołnierza

Autor:
Max Gallo (1932-2017)
Tłumacz:
Beata Spieralska-Kasprzyk
Wydawca:
Wydawnictwo Bellona (2002-2013)
ISBN:
83-11-10210-4, 978-83-11-12854-5
Autotagi:
druk
powieści
religia
3.0 (2 głosy)

Trylogia zatytułowana "Chrześcijanie" jest pierwszą książką Gallo poświęconą średniowieczu i pierwszą opisującą postaci związane z rozwojem chrześcijaństwa we Francji.Tom pierwszy, zatytułowany "Płaszcz żołnierza", poświęcony jest świętemu Marcinowi, biskupowi Tours, którego nazwano apostołem Galów. Bohaterami są ojciec i syn należący do galorzymskiego rodu. Ojciec pozostaje wierny pogańskiej religii, a syn jest chrześcijaninem. Ojciec i syn przez kilka kolejnych dni mają siebie nawzajem przekonywać do swych racji. Syn, jako formę "wyznania wiary", wybiera relację z życia "Bożego człowieka", Marcina z Tours. W ten sposób dzieje apostoła Galów przeplatają się z codziennością w galorzymskiej willi. Druga część przenosi nas w lata po upadku Cesarstwa Rzymskiego, do ciemnego okresu wędrówek ludów. "Chrzest króla" opowiada o tym, jak plemię Franków salickich zdołało rozciągnąć swe wpływy na obszar całej północnej Galii. Stało się to dzięki współpracy z Kościołem katolickim. Narratorem w tej opowieści jest fikcyjny Parteniusz, dawny współpracownik Chlodwiga. Jest to niezwykle barwna opowieść o tworzeniu się zrębów państwowości kraju, który miał zostać Francją. Podnosi też problemy moralnej oceny wydarzeń, ukazując, że sam fakt chrztu nie zmienił nagle barbarzyńskich Franków w cywilizowanych humanistów. Czytelnik obserwuje też przy okazji rozwój urbanistyczny Paryża oraz śledzi dzieje katolicyzmu w północnej i południowej Francji.Akcja części trzeciej, zatytułowanej "Krucjata Mnicha", toczy się w XII w. za rządów Ludwika VI i Ludwika VII. Głównym bohaterem i zarazem narratorem powieści jest Bernard z Clairvaux. Autor czerpie z jego pism i w usta swego bohatera wkłada słowa, które sam Bernard niegdyś napisał. Święty opowiada więc o swym wstąpieniu do klasztoru, o aktywnej działalności duszpasterskiej i ewangelizacyjnej oraz udziale w rozwiązywaniu różnych konfliktów. Krucjata mnicha jest więc niezwykle interesującym freskiem, obrazem z epoki, zawierającym wszystkie najważniejsze elementy opisu ówczesnych czasów: podział społeczny i konflikty między stanami, głównie szlacheckim i duchownym, urodzaj rozmaitych herezji oraz rozwój szkół i początki scholastyki.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Świetnie napisana historyczna książka, autora znanego nam już wcześniej z kilkutomowej powieści biograficznej o Napoleonie. Atutem autora jest dobry, char­akte­ryst­yczn­y dla niego styl: barwnie przedstawia sytuacje, miejsca, tworzy pewnego rodzaju obrazy, szeroko opisuje tło wydarzeń, czym działa na wyobraźnię czytającego. Ale nie jest to jedyna zaleta tej książki. Powieść napisana przez Maxa Gallo składa się z trzech części:każda z nich opowiada o ludziach, którzy mieli wielki wpływ na rozwój chrześcijaństwa we Francji i w Europie. W pierwszej części poznajemy osobę Św. Marcina z Tours, w drugiej Chlodwiga a w końcu w trzeciej części autor przybliża nam postać świętego mnicha Bernarda z Clairvaux. Nawiążę może tylko do pierwszej części tej książki. Główny trzon tej opowieści stanowi ciekawa polemika między ojcem i synem. Stojący na progu śmierci starzec próbuje dociec, dlaczego jego syn wychowany w kulturze Starego Rzymu zostaje chrześcijaninem, uważa, że jego syn stał się łupem niebezpiecznej sekty i zmarnuje sobie życie. Antoniusz opowiadając o życiu świętego Marcina z Tours stara się wpłynąć na zmianę myślenia ojca Juliusza Galwiniusza, przy okazji prezentuje wartości jakie są dla niego najważniejsze, które chciałby realizować w swoim życiu. Czy przekona starego hedonistę ? Zachęcam do przeczytania tej książki, jest nie tylko dobrze napisana i czyta się ją z przyjemnością, ale można się też z niej dużo nauczyć. Myślę, że opowiedziane tu historie wielu osobom pomogą zastanowić nad światem prawdziwych wartości i skonfrontować z nimi swoje życiowe wybory.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Ala
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo