Księga tajemnic

Tytuł oryginalny:
Book of secrets
Autor:
Tom Harper
Tłumacz:
Grzegorz Kołodziejczyk
Wydawca:
Wydawnictwo Albatros. Andrzej Kuryłowicz (2011)
ISBN:
978-83-7659-519-1
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
5.0

"Akcja powieści toczy się dwutorowo: w pierwszej połowie XV wieku oraz współcześnie. Bohatera wątku średniowiecznego poznajemy w roku 1412 w Moguncji, gdy ma ok. 10 lat. Nazywa się Johann Gensfleisch i jest synem bogatego kupca. Gdy dorośnie zmieni nazwisko na Gutenberg i zostanie wynalazcą prasy drukarskiej. Chłopiec od dzieciństwa zdradza fascynację złotem i po śmierci ojca, gdy przyrodnia siostra pozbawia go spadku, trafia jako uczeń do warsztatu złotnika we Frankfurcie. Jest bardzo utalentowany, lecz zaczyna pałać homoseksualną miłością do syna swojego mistrza i pewnej nocy zostaje przyłapany na nierządzie. W średniowieczu miłość homoseksualna była zakazana - groziła za nią śmierć na stosie. Mały Johann ratuje się ucieczką. Przed nim wiele zmagań z losem, zanim dojdzie do druku słynnej Biblii Gutenberga. Jednym z pierwszych dzieł, jakie zostają wydrukowane z użyciem miedzianej matrycy jest bestiariusz, zawierający wizerunki współczesnych stworów i ludzi, ale jednocześnie będący obsceniczną satyrą na monarchów i duchowieństwo. Księga ta ma tytuł Liber Bonasi. Jest ona łącznikiem pomiędzy współczesnością i dawnymi czasami. W wątku współczesnym zostaje znaleziona w zbiorze ksiąg uznanych przez kościół katolicki za niebezpieczne - w tzw. Bibliotheca Diabolorum - w trakcie poszukiwań porwanej dziewczyny. Poszukiwania prowadzi grafik komputerowy pracujący dla FBI, używając najnowocześniejszych technik telekomunikacyjnych. Czy uda się zdalnie, za pomocą serwerów należących do FBI odszyfrować kluczowy dla akcji rysunek ze średniowiecznej księgi? Powieść w ciekawy sposób łączy i kontrastuje początki drukarstwa, które stało się podstawą masowej komunikacji z obrazem jego współczesnych pochodnych - technikami komputerowymi oraz Internetem. "
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Fascynująca, wciągająca historia! Nie mogłam się oderwać. Akcja rozkręca się już od pierwszych stron. Ciekawe zakończenie. To druga moja książka tego autora. Polecam fanom książek historycznych z wątkiem kryminalnym
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo