Ryglice 2/2016
Półka Tytuł Twórca Ocena
1. dla dorosłych
Klaśnięcie jednej dłoni Flanagan, Richard
Grunt pod nogami Kaczkowski, Jan
Wielcy szpiedzy w PRL Koper, Sławomir
Wielkanoc z siostrą Anastazją Pustelnik, Anastazja s.FDC
Ekspozycja Mróz, Remigiusz
Wolontariuszka Harny, Marek
Ross Poldark Graham, Winston
Nowe życie, nowy początek wokini Sparks, Nicholas Mills, Billy
Pokochałam wroga Kareta, Mirosława
Barwa ciszy Lupton, Rosamund
Przez ciemność Bracken, Alexandra
Łaska Kańtoch, Anna
2. dla dorosłych
Mit Lincolna Berry, Steve
Tajemnica Całunu Turyńskiego Christer, Sam
Kryptonim Atena Thor, Brad
Starożytne kości Reichs, Kathleen J.
Ostatni ślad Link, Charlotte
Nieznajomy Coben, Harlan
Pierwszy śnieg Nesbø, Jo
Pancerne serce Nesbø, Jo
Upiory Nesbø, Jo
Córka czarownicy Klejzerowicz, Anna
Czarownica Klejzerowicz, Anna
Sekret czarownicy Klejzerowicz, Anna
3. dla dorosłych
W zapomnieniu Lingas-Łoniewska, Agnieszka
Pamiętnik Christophera Andrews, Virginia C.
Marzenie znachorki Ebert, Sabine
Będziesz tam? Musso, Guillaume
Za cudze grzechy Cygler, Hanna
Kobiety Maorysów Lark, Sarah
Bogowie Maorysów Gohl, Christiane
Cudze jabłka Krakowiak-Kondracka, Agnieszka
Władca pustyni Palmer, Diana
Days of gold Deveraux, Jude
Przysięga Laurens, Stephanie
Uwodzicielka Laurens, Stephanie
4. dla młodzieży
Wieczna Hunter, C.C.
Odrodzona Hunter, C. C.
Obsesja Armentrout, Jennifer L.
5. dla dzieci
Aport! MacDonald, Alan
Bekanie! MacDonald, Alan
Kosmos Wójcik, Elżbieta
Policjant Wójcik, Elżbieta
Traktor Jędraszek, Izabela
Radiowóz Jędraszek, Izabela Kotecki, Piotr
Franklin i walentynki Jennings, Sharon Bourgeois, Paulette
Franklin i uroczyste śniadanie Smith, Caitlin Drake
Nowa koparka Podgórska, Anna
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo