Kraina Ochów - Achów
Półka Tytuł Twórca Ocena
2 Bramy Światłości Kossakowska, Maja Lidia
1 Drzewo Wierzbicki, Łukasz J.
2 Mistrz i Małgorzata Bułhakow, Michał
1 Paskudki słowiańskie Mrozińska, Magdalena Mrozińska, Maria
2 Zapach miasta po burzy Świerzewski, Olgierd
2 Żółte ptaki Powers, Kevin
2 Korona cieni Friedman, C. S.
1 Kwietniowa czarownica Axelsson, Majgull
2 Nadejście nocy Friedman, C. S.
2 Piękność Południa i inne opowiadania Fitzgerald, F. Scott
2 Piękność Południa i inne opowiadania Fitzgerald, F. Scott
2 Świt czarnego słońca Friedman, C. S.
1 Ta, którą nigdy nie byłam Axelsson, Majgull
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo