Zbiory użytkownika Randaksela
ulubione
Półka Tytuł Twórca Ocena
2 Atramentowe serce Funke, Cornelia
2 Czarnoksiężnik z Archipelagu Le, Guin Ursula K.
1 Jesteśmy snem Le Guin, Ursula K.
2 Księga labiryntu Frabetti, Carlo
2 Listy starego diabła do młodego Lewis, Clive Staples
1 Najdalszy brzeg Le Guin, Ursula K.
2 Ostatnia noc świata Lewis, C. S.
2 Pałac o Stu Bramach Frabetti, Carlo
1 Po drugiej stronie nieba Cooper, Edmund
1 Samotność Bogów Terakowska, Dorota
2 Dżuma Camus, Albert
1 Gra Endera Card, Orson Scott
1 Koń i jego chłopiec Lewis, Clive Staples
1 Nacja Pratchett, Terry
2 W krainie kota Terakowska, Dorota
1 Z milczącej planety Lewis, Clive Staples
2 Lew, czarownica i stara szafa Lewis, Clive Staples
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo