Ekspozycja
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Cień wiatru Ruiz-Zafon, Carlos
Gra anioła Ruiz Zafón, Carlos
Ukraina Koper, Sławomir
Józef Piłsudski Koper, Sławomir
Marzenia i tajemnice Wałęsa, Danuta
Polskie piekiełko Koper, Sławomir
Życie prywatne elit Drugiej Rzeczypospolitej Koper, Sławomir
Życie prywatne elit Drugiej Rzeczypospolitej Koper, Sławomir
Wpływowe kobiety Drugiej Rzeczypospolitej Koper, Sławomir
Tajemnice i sensacje świata antycznego Koper, Sławomir
Nielegalni Severski, Vincent V.
Fałszerze pieprzu Sznajderman, Monika
2.
Cygan to Cygan Ostałowska, Lidia
Houston, mamy problem Grochola, Katarzyna
Na wysokiej połoninie Vincenz, Stanisław
Cesarz Ameryki. Wielka ucieczka z Galicji Pollack, Martin
3.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo