Historia Polski
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Bieżeństwo 1915 Prymaka-Oniszk, Aneta
1 Cyrankiewicz Lipiński, Piotr Lipiński, Filip
1 Made in Poland Marat, Emil Likiernik, Stanisław
Wójcik, Michał
1 Nieznośny ciężar braterstwa Przeperski, Michał
1 Pisarz dla dorosłych Eberhardt, Grzegorz
1 Polskie imperium Morys-Twarowski, Michael
1 Róg obfitości czy puszka Pandory? Pycka, Anna Małgorzata
1 Skazani na zagładę? Cubała, Agnieszka
1 Sowieci Zychowicz, Piotr
1 Ślepy Maks Piotrowski, Remigiusz
1 Tajemnice początków państwa polskiego 966 Barkowski, Robert F.
1 Zabić Pleskot, Patryk
1 Zagadki kryminalne Rzeczypospolitej szlacheckiej Besala, Jerzy
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo