Trochę sensacji
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Anioły i demony Brown, Dan
Zaginiona Coben, Harlan
[Geim] De la Motte, Anders
Zagubione Wybrzeże Johnson, Denis
Noc bez brzasku MacLean, Alistair
Sokół i jaskółka Akunin, Boris
Świat jest teatrem Akunin, Boris
Jesteś tylko diabłem Alex, Joe
Drzewo morwowe Białkowski, Tomasz
Detektyw Monk wyrusza w podróż Goldberg, Lee
2.
Chłód MacDonald, Ross
Klub Dantego Pearl, Matthew
Powrót na wyspy Quentin, Patrick
Zbrodnia na konkurs Randon, Noël
Maigret i trup młodej kobiety Simenon, Georges
Śmiejący się policjant Sjöwall, Maj Wahlöö, Per
Plaża topielców Villar, Domingo
Przyjaciółki na zawsze Skórzewska, Agnieszka Stelmaszyk, Agnieszka
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo