Zbiory użytkownika Marek_Z
Ekspozycja
Półka Tytuł Twórca Ocena
2 Zezia i wszystkie problemy świata Chylińska, Agnieszka
2 Córeczka Fabisińska, Liliana
2 Bella i Sebastian 2 Féret-Fleury, Christine
2 Zwiadowcy. Księga 1 Ruiny Gorlanu Flanagan, John
2 Zagadka zegara maltańskiego Horst, Jørn Lier
2 Feblik Musierowicz, Małgorzata
2 Kordian Słowacki, Juliusz
1 Baśń o świętym spokoju Stanecka, Zofia
2 Willa trzech łotrów Strękowska-Zaremba, Małgorzata
1 Fistaszki wersja kinowa West, Tracy
1 Wesoły Ryjek i zima Widłak, Wojciech
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo