LITERATURA POPULARNONAUKOWA NAUKOWA REPORTAŻE
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Księga ogrodów Augustynowicz, Marta
Narkotyki, anoreksja i inne sekrety Pawlikowska, Beata
Polskie instrumenty ludowe Oborny, Aneta
Zioła i rośliny lecznicze Kraczkowska, Sylwia
Make photography easier Tusk, Katarzyna
Łzy konika polnego Jerzykowska, Kalina
Starcie Polski Foks, Darek
Kapelani "Solidarności" 1980-1989 Wyrwich, Mateusz
Zbrodnia i grabież Polak, Wojciech Galij-Skarbińska, Sylwia
Arnhem Beevor, Antony
Dziś idę walczyć, Mamo... Wieliczka-Szarkowa, Joanna Szarek, Franciszek
Wieliczka-Szarek, Joanna
Snapchat story Gallagher, Billy
2.
Korespondencja Romaniuk, Anna
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo