Filia 25 (ul. Fałata 2)
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Sprzedana muzyka Bieńkowski, Andrzej
Salki Nowicki, Wojciech
81:1 Michalski, Marcin Wasielewski, Maciej
I ktoś rzucił za nim zdechłego psa Rolin, Jean
Myśli Canetti, Elias
Poetyka mitu Meletinskij, Eleazar Moiseevič
Lis już wtedy był myśliwym Müller, Herta
Fabryka os Banks, Iain
Anty-teoria literatury Burzyńska, Anna
Raptularz końca wieku Rutkowski, Krzysztof
2.
Pory roku w mieście Calvino, Italo
Brzechwa nie dla dzieci Urbanek, Mariusz
Dzienniki T.1 Osiecka, Agnieszka
Przewodnik literacki po Krakowie i województwie małopolskim Zamorska-Przyłuska, Ewa
Polskie piekiełko Koper, Sławomir
Długi dzień Ameriga Calvino, Italo
Smoleńsk Torańska, Teresa
Bukareszt Rejmer, Małgorzata
Wyznaję Cabré, Jaume
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo