Zbiory użytkownika Karolus
Kryminał i sensacja
Półka Tytuł Twórca Ocena
5 Athabaska MacLean, Alistair
3 Czas patriotów Clancy, Tom
5 Czterdzieści osiem godzin MacLean, Alistair
5 Droga do Gandolfo Ludlum, Robert
2 Kurier Muchamore, Robert
5 Morderstwo w Orient Expressie Christie, Agatha
1 Pan Samochodzik i templariusze Drapella, Hubert
5 Pielgrzym Hayes, Terry
4 Przygody Sherlocka Holmesa Doyle, Arthur Conan
2 Rekrut Muchamore, Robert
4 Studium w szkarłacie Doyle, Arthur Conan
5 Tabor do Vaccares MacLean, Alistair
2 Ucieczka Muchamore, Robert
5 Ucieczka z Festung Breslau Ziemiański, Andrzej
1 Zagadki Fromborka Nienacki, Zbigniew
5 Złote rendez-vous MacLean, Alistair
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo