przeczyt2024
Półka Tytuł Twórca Ocena
2 Chata pod starym świerkiem Piasecka, Wioletta
2 Ci, którzy przeżyli Grabowska-Grzyb, Ałbena
1 Cudowny chłopak Palacio, R. J.
1 Cudowny chłopak i ja Palacio, R.J.
1 Kobieta z niebieską gwiazdą Jenoff, Pam
1 Kto naprawi naszą miłość Lis, Małgorzata
1 Mój dom Góra, Jan
2 Mój syn Mikutel, Magdalena
1 Namaluj mi anioła Lis, Małgorzata
1 Nie jesteś skazany Czerwicki, Grzegorz Czerwicka, Renata
1 Szczęście za horyzontem Mirek, Krystyna
2 Tajemnica Pauli Hunter, Denise
1 Ulecz moje serce Lis, Małgorzata
1 W objęciach mroku Krasińska, Aneta
1 W objęciach niewoli Krasińska, Aneta
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo