Przeczyt2023
Półka Tytuł Twórca Ocena
2 Aleksandra Olejniczak, Lucyna
1 Cuda codzienności Paszyńska, Maria
2 Emilia Olejniczak, Lucyna
1 Fantazje niewinnych lat. Saga krynicka Świętek, Edyta
1 Hanka Olejniczak, Lucyna
2 Matylda Olejniczak, Lucyna
1 Najszczęśliwszy człowiek na Ziemi Jaku, Eddie
1 Przebaczam ci Lis, Małgorzata
1 Radosny żebrak De Wohl, Louis
1 Sekrety kobiecych dusz Świętek, Edyta
1 Siedem sióstr Pstrągowska, Maria Rączkowska, Marzena
1 Sklep z tysiącem cudów Krawczyk, Agnieszka
1 Skrawki nadziei Paszyńska, Maria
2 Weronika Olejniczak, Lucyna
2 Wiktoria Olejniczak, Lucyna
1 W objęciach nazisty Krasińska, Aneta
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo