2019 PRZECZYTANE
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Po trochu Gogola, Weronika
Sprzedawczyk Beatty, Paul
Uwięzieni w raju Güell, Xavier
Powiedz, że jesteś moja Norebäck, Elisabeth
Dziecko Barton, Fiona
Zemsta i przebaczenie Schmitt, Eric-Emmanuel
Kobieta w oknie Finn, A.J.
Żona między nami Hendricks, Greer Pekkanen, Sarah
Krzycz po cichu, braciszku Březinová, Ivona
Pozwól mi wrócić Paris, B. A.
2.
Dziewczyna w niebieskim płaszczu Hesse, Monica
Trzy razy miłość Podgórski, Piotr
Dzieci księży Abramowicz, Marta
Madame Pylinska i sekret Chopina Schmitt, Éric-Emmanuel
Światło między oceanami Stedman, M. L.
Żeby nie było zgorszenia Nowak, Artur Szewczyk-Nowak, Małgorzata
Złota klatka Läckberg, Camilla
Kołysanka z Auschwitz Escobar, Mario
Prowadź swój pług przez kości umarłych Tokarczuk, Olga
Jeździec Miedziany Simons, Paulina
3.
Cisza białego miasta Garcia Sáenz de Urturi, Eva
Kolejna osoba, którą spotkamy w niebie Albom, Mitch
Życie za wszelką cenę Genova, Lisa
Muszę to wiedzieć Cleveland, Karen
Kotka i generał Haratischwili, Nino
Para zza ściany Lapeña, Shari
W szpilkach od Manolo Lingas-Łoniewska, Agnieszka
Kruche życie Westaby, Stephen
Domy bezdomne Brauntsch, Dorota
Pacjentka Michaelides, Alex
4.
Kwiaty dla Algernona Keyes, Daniel
Szczęśliwy jak łosoś Kurek, Anna
Bieguni Tokarczuk, Olga
Horyzont Małecki, Jakub
Anioł z Auschwitz Dempsey, Eoin
Tatiana i Aleksander Simons, Paulina
Psy ras drobnych Hund, Olga
Harry Potter Rowling, Joanne Kathleen
Obłęd Kopińska, Justyna
Białe Wiśniewska-Weiss, Ilona
5.
Ciemno, prawie noc Bator, Joanna
Félix i niewidzialne źródło Schmitt, Éric-Emmanuel
Dzieciństwo w pasiakach Bartnikowski, Bogdan
Maszyny takie jak ja McEwan, Ian
Stramer Łoziński, Mikołaj
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo