Dla młodzieży
Półka Tytuł Twórca Ocena
2 Ballada ptaków i węży Collins, Suzanne
1 Ucieczka z zamku Falaise Flanagan, John
1 Wilki Arazan Flanagan, John
2 Koralina Gaiman, Neil
2 Misja Ognistej Gwiazdy Hunter, Erin
2 Przeznaczenie Klanu Nieba Hunter, Erin
2 Mroczne niebo Jensen, Danielle L.
2 Mroczne wybrzeża Jensen, Danielle L.
1 Flaw (less) Łabęcka, Marta
1 All of your flaws Łabędzka, Marta
1 Despite your (im)perfections Łabędzka, Marta
2 Gołąb i wąż Mahurin, Shelby
2 Krew i miód Mahurin, Shelby
2 Nadpłomień Messenger, Shannon
2 Widelec, wiedźma i smok Paolini, Christopher Paolini, Angela
2 Wybrańcy Roth, Veronica
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo