Zbiory biblioteki Łapsze Niżne GBP
Ekspozycja
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Z dziejów Łapsz Kowalczyk, Julian
Ksiądz Józef Stanek w drodze do świętości Kowalczyk, Julian
Niedzica 1320-2020 Mlekodaj, Anna Łukuś, Elżbieta
Z dziejów Frydmana Słabosz-Palacz, Katarzyna Janicka-Krzywda, Urszula
Zachowane piękno Waniczek, Maria
Dzieje i sztuka Polskiego Spisza Skorupa, Andrzej
Z dziejów wsi i parafii Zamagurza Spiskiego Trajdos, Tadeusz Mikołaj
Drogami skalnej ziemi Pieńkowska, Hanna Staich, Tadeusz
"Zapomniane Kresy" Roszkowski, Jerzy Marian
Zamek Dunajec w Niedzicy Michalczuk, Stanisław Kostka
Spiska czytanka Wydawnictwo Zachylina Anna Mlekodaj
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo