Ekspozycja
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Pojedynek z Syberią Koperski, Romuald
Wyznaję Cabré, Jaume
Jest takie miejsce... Zawioła, Wojciech
Kapelusz cały w czereśniach Fallaci, Oriana
Chustka Sałyga, Joanna Sałyga, Piotr
MamoTata Howe, Jeremy
Magnolia
Ocalony Sowa, Andrzej
Na granicy zmysłów Kossakowski, Przemek
2.
3.
Ogród Afrodyty Stachniak, Ewa
Wiśniowy Dworek Michalak, Katarzyna
Szeptucha Menzel, Iwona
Blondynka w dżungli Pawlikowska, Beata
Blondynka w dżungli Pawlikowska, Beata
Blondynka w dżungli Pawlikowska, Beata
Największe kłamstwa naszej cywilizacji Pawlikowska, Beata
Szaleńcy Pana Boga Sowa, Kazimierz
Astrid Lindgren Strömstedt, Margareta
Wszystko darowane Twardowski, Jan
4.
Simona Kamińska, Anna
Mała zagłada Janko, Anna
Królewski szpieg Zientek, Sylwia
5.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo