Zbiory użytkownika carens2
Ekspozycja
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet Larsson, Stieg
Zamek z piasku, który runął Larsson, Stieg
Dziewczyna, która igrała z ogniem Larsson, Stieg
O krok Mankell, Henning
Niespokojny człowiek Mankell, Henning
Podróż na koniec świata Mankell, Henning
Fabryka oficerów Kirst, Hans Hellmut
Tajemniczy przyjaciel Kirst, Hans Hellmut
Psy z Rygi Mankell, Henning
Morderca bez twarzy Mankell, Henning
Nim nadejdzie mróz Mankell, Henning
Pakt Ribbentrop-Beck czyli Jak Polacy mogli u boku III Rzeszy pokonać Związek Sowiecki Zychowicz, Piotr
Jak Polacy zrobili prezent Stalinowi, wywołując Powstanie Warszawskie Zychowicz, Piotr
2.
3.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo