Zbiory użytkownika Boanerges
Ekspozycja
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Chaszcze Grzegorczyk, Jan
1 Dziesiąta Aleja Puzo, Mario
2 Kamień na kamieniu Myśliwski, Wiesław
2 Męska sprawa Kędzierski, Marek
2 Nagi sad Myśliwski, Wiesław
1 Następny do raju Hłasko, Marek
1 Puszczyk Grzegorczyk, Jan
1 Rodzina Borgiów Puzo, Mario
2 Traktat o łuskaniu fasoli Myśliwski, Wiesław
1 Wampir Chmielarz, Wojciech
1 Wiersze zebrane Herbert, Zbigniew
1 Wilk stepowy Hesse, Hermann
1 Zapiski oficera Armii Czerwonej Piasecki, Sergiusz
1 Złodziejka książek Zusak, Markus
1 Żywot człowieka rozbrojonego Piasecki, Sergiusz
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo