Polecamy młodzieży!
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Świat Lema Lem, Stanisław
Ikabog Rowling, Joanne K.
Nie ma tego złego Mortka, Marcin
Kapelusznicy Merchant, Tamzin
2.
Baba Jadzia z parteru Gałka, Dominika
Berło Ziemi Gaughen, A. C.
Hotel Winterhouse Guterson, Ben
Truchlin Matocha, Vojtěch
Dziesięć tysięcy drzwi Harrow, Alix E.
Nasz ostatni dzień Silvera, Adam
3.
Dwie karty Hałas, Agnieszka
Wilczerka Rundell, Katherine
Córka zegarmistrza Morton, Kate
Śpiący rycerze Fulińska, Agnieszka Klęczar, Aleksandra
Są takie wyspy Kamieńska, Anna
Sierota, bestia, szpieg Killeen, Matt
Rok, w którym nauczyłam się kłamać Wolk, Lauren
4.
Toń Kisiel-Małecka, Marta
Runa Buck, Vera
Bachor Ryrych, Katarzyna
Spalić wiedźmę Kubasiewicz, Magdalena
Dziewczynka z atramentu i gwiazd Hargrave, Kiran Millwood
Jedyne wspomnienie Flory Banks Barr, Emily
Złodziejka książek Zusak, Markus
5.
Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach Ryrych, Katarzyna Beręsewicz, Paweł
Kosmowska, Barbara
Cesarz, Wojciech
Terechowicz, Katarzyna
Ten kraj Arno, Anna
O melba! Bąkiewicz, Grażyna
Internat Degórska, Izabela
Marzycielki Majgier, Katarzyna
Dziewczynka, która wypiła księżyc Barnhill, Kelly Regan
Lalkarz z Krakowa Romero, Rachel Maria
6.
Milion odsłon Tash Ormsbee, Kathryn
Marzenie w białe groszki Remington, Laurel
Wyżej niż wysoko Ryrych, Katarzyna
Rytmatysta Sanderson, Brandon
My dwie, my trzy, my cztery Crossan, Sarah
Opowieści na dobranoc dla młodych buntowniczek Favilli, Elena Cavallo, Francesca
Drzewo życzeń Applegate, Katherine
7.
Kto wypuścił bogów? Evans, Maz
Niezłe ziółko Kosmowska, Barbara
Bjorn Wakuła, Paweł
Hate list Brown, Jennifer
Naznaczeni błękitem Białołęcka, Ewa
Bombka babci Zilbersztajn Ryrych, Katarzyna
8.
Ostatnie Królestwo Cornwell, Bernard
Długa Ziemia Pratchett, Terry Baxter, Stephen
Podniebny Gier, Kerstin
Wiedźma Jego Królewskiej Mości Kubasiewicz, Magdalena
Weronika i zombie Szczygielski, Marcin
Odkrywca Rundell, Katherine
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo