Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego
EDYCJA XIII - 2021 - NAGRODA I NOMINACJE
EDYCJA XII - 2020 - NAGRODA I NOMINACJE
EDYCJA XI - 2019 - NAGRODA I NOMINACJE
EDYCJA X - 2018 - NAGRODA I NOMINACJE
EDYCJA IX - 2017 - NAGRODA I NOMINACJE
EDYCJA VIII - 2016 - NAGRODA I NOMINACJE
  • Ładowanie...
EDYCJA VII - 2015 - NAGRODA I NOMINACJE
  • Ładowanie...
EDYCJA VI - 2014 - NAGRODA I NOMINACJE
  • Ładowanie...
EDYCJA V - 2013 - NAGRODA I NOMINACJE
  • Ładowanie...
EDYCJA IV - 2012 - NAGRODA I NOMINACJE
  • Ładowanie...
EDYCJA III - 2011 - NAGRODA I NOMINACJE
  • Ładowanie...
EDYCJA II - 2010 - NAGRODA I NOMINACJE
  • Ładowanie...
EDYCJA I - 2009 - NAGRODA I NOMINACJE
  • Ładowanie...
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo