Fantastyka - sci-fi, kosmos
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Rakietowe szlaki Jęczmyk, Lech Sedeńko, Wojtek
1 Rakietowe szlaki Jęczmyk, Lech Sedeńko, Wojtek
1 Rakietowe szlaki Jęczmyk, Lech Sedeńko, Wojtek
1 Rakietowe szlaki Jęczmyk, Lech Sedeńko, Wojtek
1 Rakietowe szlaki Jęczmyk, Lech
2 Rakietowe szlaki Kornbluth, Cyril M. Martin, George R. R.
Pohl, Frederik
Contoski, Victor
Heinlein, Robert A.
Moorcock, Michael
Piper, Beam H.
Shepard, Lucius
Vance, Jack
Sheckley, Robert
1 Obca pamięć Krokos, Dan
1 Nexus Naam, Ramez
1 Rakietowe szlaki Solaris
1 Peanatema Stephenson, Neal
1 Reamde Stephenson, Neal
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo