Litertura społeczno-obyczajowa
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Zima świata Follett, Ken
Cudowne dzieci Jacobsen, Roy
Pięćdziesiąt twarzy Greya James, E. L.
Ciemniejsza strona Greya James, E. L.
Nowe oblicze Greya James, E. L.
Sąd w Canudos Márai, Sándor
Niewidzialny most
Ości Karpowicz, Ignacy
Fototapeta Witkowski, Michał
Miłość dobrej kobiety Munro, Alice
2.
Atlas chmur Tykwer, Tom Wachowski, Lana
Wachowski, Andrew Paul Andy
Noc żywych Żydów Ostachowicz, Igor
Ciemno, prawie noc Bator, Joanna
Fuga Szostak, Wit
Cwaniary Chutnik, Sylwia
Ocalenie Atlantydy Orszyn, Zyta
Aleja Niepodległości Varga, Krzysztof
Uległość Houellebecq, Michel
Przeznaczeni Grochola, Katarzyna
Z cukru był król Milewski, Piotr
3.
Podkrzywdzie Muszyński, Andrzej
Bohaterowie są zmęczeni Nurowska, Maria
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo