Zbiory użytkownika amavel
Ekspozycja
Półka Tytuł Twórca Ocena
2 Aleksander März Kipphardt, Heinar
1 Cztery pory roku King, Stephen
1 Dracula Stoker, Bram Stoker, Dacre
Holt, Ian
1 Kompleks Portnoya Roth, Philip
2 Matka Goethego Gersdorff, Dagmar von
1 Miasteczko Salem King, Stephen
1 Misery King, Stephen
2 Nieznośna lekkość bytu Kundera, Milan
2 Pierwszy krok w chmurach Hłasko, Marek
1 Pożegnanie jesieni Witkiewicz, Stanisław Ignacy
2 Seans z wampirem Kołodyński, Andrzej
2 Traktat o łuskaniu fasoli Myśliwski, Wiesław
1 Wampir Reymont, Władysław Stanisław
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo