Sztuka i twórcy KRK
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Krakowskie środowisko artystyczne czasów Wita Stwosza Przybyszewski, Bolesław
Jama Michalika Faron, Bolesław
Cyganeria krakowska Żeleński, Tadeusz
Od roku 1800 - do roku 1970 Gutowski, Maciej Kamińska, Anna
Ludwikowski, Leszek
Pollo, Andrzej
Wnuk, Marian
Wroński, Tadeusz
Zbijewska, Krystyna
Sztuka Krakowa Dobrowolski, Tadeusz
Krakowskim szlakiem Jana Matejki Przemecka-Zielińska, Maria
Dworek Jana Matejki w Krzesławicach : informator dla zwiedzających
2.
Międzynarodowe Triennale Grafiki - Kraków 2006 Galeria Sztuki Wspólczesnej Bunkier Sztuki
Dryndą po Krakowie Wasilewski, Antoni
Oglądamy Kraków Schönborn, Bronisław Waldemar
Krakowskim szlakiem Stanisława Wyspiańskiego Zbijewska, Krystyna
Krakowskim szlakiem Wita Stwosza Szyper, Barbara
Stanisław Mucha Piotrowska, Ewa
Wit Stwosz w Krakowie Kalinowski, Lech Stolot, Franciszek
Sztuki piękne w dawnym Krakowie Grabowski, Ambroży
Krakowskim szlakiem Leona Wyczółkowskiego Bednarski, Tadeusz Zygmunt
Krakowskim szlakiem Wita Stwosza Szyper, Barbara
3.
Kraków w twórczości Wyspiańskiego Waśkowski, Antoni
Jana Matejki Bitwa pod Grunwaldem Porębski, Mieczysław
Sztuka Krakowa Dobrowolski, Tadeusz
Tu żył i tworzył Stanisław Wyspiański Domański, Jerzy
Salon Sztuki w czasie okupacji niemieckiej w Krakowie Hrybieński, Aleksander
Powrót do Jamy Gawlik, Jan Paweł
Poeta - malarz Makowiecki, Tadeusz
Artyści w przestrzeni miejskiej Krakowa i Katowic Murzyn-Kupisz, Monika Działek, Jarosław
Polskie rzemiosło artystyczne Samek, Jan
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo