06.06.2017VIII Oxfordzka Debata Historyczna

25 maja br. po raz ósmy, odbyła się oxfordzka debata historyczna. Tym razem przewodnim tematem spotkania była ocena dekady Gierka. Debatę przygotowała pani Zofia Szabel-Zakrzewska, nauczyciel konsultant Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Lesznie wraz z nauczycielami historii szkół pona­dgim­nazj­alny­ch Leszna.

Właściwą debatę poprzedził wykład pana Witolda Sobuckiego, pracownika poznańskiego oddziału IPN pt. „ Budowa II Polski. Dekada Edwarda Gierka od grudnia 1970 do sierpnia 1980”.
W debacie wzięli udział uczniowie I, II i III Liceum Ogól­noks­ztał­cące­go oraz Zespołu Szkół Ekonomicznych
w Lesznie. Przedstawiciele uczniów, dwie czteroosobowe drużyny, kolejno przedstawiały argumenty broniące i krytykujące rządy Gierka. Zgromadzona młodzież, ok. 160 uczniów, mogła wykazać swoje stanowisko nt. omawianej epoki.
Specjalnie na debatę nauczyciele bibliotekarze z CDN - Publicznej Biblioteki Pedagogicznej w Lesznie zorganizowali wystawę „Dekada Gierka 1970-1980” oraz przygotowali konkurs, którego pytania dotyczyły wystawionych licznie materiałów.


11.jpg 11
jpg, 35 KiB, 480x360
12.jpg 12
jpg, 104 KiB, 960x720
13.jpg 13
jpg, 50 KiB, 960x720
14.jpg 14
jpg, 73 KiB, 960x720
18.jpg 18
jpg, 87 KiB, 720x960
Komentarze

Brak komentarzy


Dodaj komentarz
Leszno PBP
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo