31.01.2017Rok Ludwika Zamenhofa

Konferencja Generalna UNESCO na 38. sesji w listopadzie 2015 r. uchwaliła listę 53 rocznic obchodzonych pod patronatem UNESCO w latach 2016–2017. Wśród nich znalazło się nazwisko Ludwika Zamenhofa, przypadające w 2017 roku w 100. rocznicę jego śmierci.

Ludwik Zamenhof, twórca międ­zyna­rodo­wego­ języka esperanto, przyszedł na świat 15 grudnia 1859 r. w Białymstoku, w rodzinie żydowskiej. Z zawodu był lekarzem okulistą, jednak jego pasją pozostawały języki. Sądził, że ludzi dzieli przede wszystkim bariera językowa, stąd próby stworzenia wspólnego języka już w czasie nauki w gimnazjum. 1887 roku, ukazała się rosy­jsko­języ­czna­ książka Język międzynarodowy. Przedmowa i podręcznik kompletny. Zmarł 14 kwietnia 1917 roku w Warszawie.

Polecamy wybór publikacji ze zbiorów PBP: pbp.poznan.pl

ludwik_lejzer_zamenhof.jpg


ludwik_lejzer_zamenhof.jpg ludwik_lejzer_zamenhof
jpg, 11 KiB, 214x300
Komentarze

Brak komentarzy


Dodaj komentarz
Poznań PBP
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo