14.03.2016Baśniowa droga do książki - relacja

10 marca 2016 r. w Salonie Mickiewicza Collegium Maius odbyła się konferencja Baśniowa droga do książki zorganizowana przez naszą Bibliotekę oraz Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
W pierwszej części uczestnicy poznali tajniki teatru kamishibai - coraz bardziej popularnego narzędzia służącego promowaniu czytelnictwa wśród najmłodszych dzieci oraz wysłuchali wystąpienia prof. UAM Jerzego Kaniewskiego, który zaprezentował efekty projektu "Laboratorium teatralne" realizowanego w poznańskich i podpoznańskich gimnazjach.
W części drugiej dr Michał Zając opowiadał o czytelniku opornym w bibliotece szkolnej. Wskazał na przyczyny "oporności" i podał przykłady działań, które mogą wykorzystać bibliotekarze, by zachęcić dzieci i młodzież do czytania i korzystania z biblioteki. Następnie dr Kornelia Ćwiklak podczas wykładu "Kultura w lustrze baśni" mówiła o narastającym zainteresowaniu baśnią wśród twórców literatury, teatru i filmu, o jej uniwersalnym języku i niep­rzem­ijaj­ącyc­h wartościach przekazu, które wpływają na stałą obecność baśni w kulturze masowej.
W drugim wystąpieniu dr Michał Zając zaprezentował wybrane aplikacje książkowe dla dzieci, wskazał ich walory edukacyjne oraz związki z grami komputerowymi. Konferencję zakończyła Pani Magdalena Ofierska-Majeran z placówki filialnej naszej Biblioteki w Swarzędzu, przedstawiając swoje dwuletnie doświadczenie z wykorzystania teatrzyku kamishibai w pracy z małymi dziećmi.

1.4image.jpg 1.5image.jpg 1.6image.jpg image.jpg


1.4image.jpg 1.4image
jpg, 14 KiB, 150x150
1.5image.jpg 1.5image
jpg, 10 KiB, 150x150
1.6image.jpg 1.6image
jpg, 12 KiB, 150x150
image.jpg image
jpg, 13 KiB, 150x150
Komentarze

Brak komentarzy


Dodaj komentarz
Poznań PBP
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo