01.12.2015Droga Tadeusza Mazowieckiego

Konińskie wydawnictwo Psychoskok oddaje do rąk czytelników prawdziwą perełkę, którą zawdzięczamy pracy Tomasza Mielcarka. Książka nosi niezwykle trafny tytuł: „Droga Tadeusza Mazowieckiego” i w sposób bardzo rzetelny, świetnie udokumentowany przedstawia nam nie tylko życie pierwszego premiera III Rzec­zypo­spol­itej­, ale też uwarunkowania, w których przyszło mu żyć i walczyć. Bo życie Tadeusza Mazowieckiego to nie była sielanka hołubionego przez władze komunistyczne obywatela, ale walka o prawdę, uczciwość, wartości. I te katolickie, bo w tej wierze Mazowiecki został wychowany, i te, które wykształcił w sobie podczas studiów, później w Klubie Inteligencji Katolickiej, również jako publicysta „Tygodnika Powszechnego”. Wartości, które umocniły go w niezłomnym sprzeciwie wobec fałszu – od Bolesława Piaseckiego i jego PAX-u poczynając, poprzez ekipę Wojciecha Jaruzelskiego, a kończąc na zakłamaniu ONZ wobec wojny na Bałkanach.

Droga, którą zakończył skromny pogrzeb w podwarszawskich Laskach (ośrodek dla niewidomych), z którymi Tadeusz Mazowiecki był związany niemal przez całe swoje skromne życie. Tę drogę w sposób naprawdę wart uwagi przedstawił w swojej książce Tomasz Mielcarek.

Polecam lekturę tej biografii politycznej wielkiego Polaka każdemu! To trzeba przeczytać!
autorzy365.pl


indeks.jpg indeks
jpg, 22 KiB, 230x329
Komentarze

Brak komentarzy


Dodaj komentarz
Psychoskok
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo