13.12.2022Dzień Pamięci Ofiar Stanu Wojennego (13 grudnia)

13grudnia_stan_wojenny.jpg

Fotografia ilustrująca materiał pochodzi ze strony Kancelarii Sejmu. Jej autorem jest Aleksander Zieliński.

Stan wojenny w Polsce w latach 1981–1983 został wprowadzony 13 grudnia 1981 roku na terenie całej Polskiej Rzec­zypo­spol­itej­ Ludowej, niezgodnie z Konstytucją PRL.

Stan wojenny wprowadzono na mocy podjętej uchwały Rady Państwa z dnia 12 grudnia 1981 roku, na wniosek Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego – tymczasowego, niek­onst­ytuc­yjne­go organu władzy. Został on poparty przez Sejm PRL uchwałą z dnia 25 stycznia 1982 roku. Został zakończony 22 lipca 1983 roku.

W 2002 r. Sejm Rzec­zypo­spol­itej­ Polskiej ustanowił dzień 13 grudnia Dniem Pamięci Ofiar Stanu Wojennego.

Zobacz Uchwałę isap.sejm.gov.pl

Zobacz w katalogu publikacje związane ze stanem wojennym katalogi.pbp.poznan.pl


13grudnia_stan_wojenny.jpg 13grudnia_stan_wojenny
jpg, 6 KiB, 220x147
Komentarze

Brak komentarzy


Dodaj komentarz
Poznań PBP
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo