12.04.2021Słodki Dzień Czekolady

Któż z nas nie lubi czekolady :)😊
Znana od kilku tysięcy lat, spożywana w przeróżnej formie, wspiera układ krążenia, poprawia samopoczucie i dobrze wpływa na organizm. Ma tysiące odmian, kształtów i kolorów: biała, mleczna, gorzka, z orzechami czy o smaku truskawkowym.

Początków kakaowej przekąski należy szukać w Ameryce Łacińskiej. Wszystko zaczęło się od Majów, którzy już ok. 4000 lat temu wykorzystywali nasiona kakaowca do wytwarzania „czekoladowego” napoju. Stosowano je w trakcie ceremonii religijnych i jako lekarstwo.

Później, dzięki wyprawom Krzysztofa Kolumba i odkryciu Ameryki nasiona tej rośliny przywędrowały do Europy dając początek rozwojowi produkcji czekolady na starym kontynencie. Mniej więcej w połowie XVI w., pierwowzory pitnej czekolady robiły się coraz bardziej popularne na Starym Kontynencie. I chociaż mogli sobie na nią pozwolić jedynie najbogatsi i duchowni, to coraz szybciej zyskiwała sławę we wszystkich państwach ówczesnej Europy. Pomimo faktu, że kakaowce jako pierwsi zaczęli uprawiać Majowie, przez wieki czekolada była przede wszystkim pitna. Dopiero Europejczycy wymyślili jej nowy format, zamykając głęboki, czekolady smak w tabliczce, po którą dziś tak chętnie sięgamy.
Dzień Czekolady.jpg


Dzień Czekolady.jpg Dzień Czekolady
jpg, 887 KiB, 3264x2448
Komentarze

Brak komentarzy


Dodaj komentarz
Wilczyn GBP
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo