Włosi:

życie to teatr

Autor:
Maciej A. Brzozowski
Wyd. w latach:
2014 - 2024
Wydane w seriach:
Spectrum Poleca
Spectrum
Autotagi:
druk
książki
literatura faktu, eseje, publicystyka
Więcej informacji...
4.3 (4 głosy)

Akt I, odsłona I, miejsce akcji dobrze znane: Republika Włoska, Włochy, Italia, Bel Paese. Bohaterowie: Włoszki i Włosi we wszystkich sytuacjach, w których najpełniej ujawnia się ich narodowy charakter. Włoska teatralność, tak dobrze znana z filmów Felliniego, stanowi główny wątek, za którym podąża Maciej A. Brzozowski, próbując stworzyć zbiorowy portret tej trudnej do zaszufladkowania nacji.

„Włosi. Życie to teatr” napisana została w przekornej polemice z powszechnym wyobrażeniem o tym, co sprawia, że coś jest lub nie jest typowo włoskie. Autor poznaje Włochy i Włochów od wielu lat, przygląda się ludziom, temu, jak się ubierają i jak mówią, ich zachowaniom tam, gdzie są w swoim żywiole – na piazza, starych zatłoczonych uliczkach miast, w trattoriach i kawiarniach. To właśnie tu, w życiu prywatnym i publicznym, ujawniają bowiem cechy wspólne, łatwo rozpoznawalne w sposobie bycia, niepowtarzalnym stylu, stosunku do jedzenia i kuchni, które odróżniają ich od wszystkich innych. O tych właśnie specyficznie włoskich cechach i o tym, co przyniosły samym Włochom i dały całemu światu pisze Brzozowski.

„Włosi. Życie to teatr” to napisana błyskotliwie i z humorem barwna opowieść, w której nic nie jest takie, jakie się wydaje – Włochy są przecież także jeszcze jedną piękną iluzją.

Maciej A. Brzozowski w kolejnym, uzupełnionym wydaniu książki odkrywa Włochy, jakich dotąd nie znaliśmy. Pokazuje, że Włosi ponownie zadziwili świat. Tym razem nie geniuszem, gustem czy luzackim podejściem do życia. W czasie pandemii okazali się najbardziej zdyscyplinowanym narodem Europy, posłusznym, solidarnym, empatycznym. Dziś, jak pisze autor, znów jest pięknie. Turyści zapełniają rzymskie place, ulice Florencji i plaże w Kalabrii. Turystyka przeżywa potspandemiczny renesans. Autor, miłośnik i znawca Włoch, po raz kolejny zabiera nas w podróż po tym włoskim raju, prezentując swoje nowe odkrycia i zauroczenia.

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • „Włosi. Życie to teatr” Macieja A. Brzozowskiego jest przelaniem na papier wieloletniej obserwacji i fascynacji Italią. To nie tylko miłość ale również rzetelna analiza. Opisuje życie prawdziwych Włochów obalając stereotypy, ich gust, zamiłowanie do pięknych, lecz prostych rzeczy. Czytelnik zabrany jest w fantastyczną podróż, a po jej ukończeniu odczuwa chęć jej urze­czyw­istn­ieni­a. Jest to swego rodzaju przewodnik i kompendium wiedzy o tym narodzie, ich teatralnym zachowaniu, zwyczajach, umiłowaniu kultury. Sprawy oczywiste, zmieniają swoją postać. Dowiadujemy się o wszystkim, co kojarzy się z Włochami, czym się charakteryzują. Odkrywamy ich na nowo dzięki przekazanej nam wiedzy i doświadczeniu autora. Warto skonfrontować prawdę z wyobrażeniem… dowiedzieć się, a nie domyślać… A.R.
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autor:Maciej A. Brzozowski
Wydawcy:Legimi (2021-2024) Muza (2014-2024) Muza - Sport i Turystyka (2014-2024) Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA (2021) Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza (2014-2021) Muza SA (2014)
Serie wydawnicze:Spectrum Poleca Spectrum
ISBN:978-83-287-1008-5 978-83-287-1784-8 978-83-287-2765-6 978-83-287-2989-6 978-83-7758-633-4
Autotagi:dokumenty elektroniczne druk e-booki epika książki literatura literatura faktu literatura faktu, eseje, publicystyka literatura piękna proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 14 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo