Antek

Inne tytuły:
Katarynka
Autor:
Bolesław Prus (1847-1912) ...
Wyd. w latach:
1962 - 2015
Autotagi:
druk
książki
opowiadania
Więcej informacji...

"Antek" - Głównym bohaterem utworu jest kilkunastoletni Antek. Razem z rodzicami i siostrą Rozalką mieszkają na wsi na terenie zaboru rosyjskiego. Sytuacja finansowa rodziny jest fatalna. Antek już jako pięciolatek musiał pracować i pomagać matce. Początkowo był świniopasem, jednak nie umiał skupić uwagi na pilnowaniu zwierząt. Chłopiec najbardziej lubi wykonywać zabawki z drewna i ma do tego wielki talent. To jednak nie podoba się matce chłopca. Pierwszym jego dziełem był wystrugany z drewna wiatrak, zapewne z powodu fascynacji chłopca wiatrakiem obserwowanym przez niego po drugiej stronie rzeki. Przez stałe zajmowanie się majsterkowaniem i struganiem często nie dopełniał swoich obowiązków. Dla matki jest oczywiste, że z takiego „odmieńca” wyrośnie tylko nic nie wart darmozjad i pośmiewisko. Nowela Prusa podejmuje tematykę trudnego życia na wsi w XIX wieku, a co za tym idzie niełatwego losu dzieci.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Katarynka i inne nowele Z legend dawnego Egiptu
Autorzy:Bolesław Prus (1847-1912) Prus Aleksander Głowacki
Opracowanie:Barbara Włodarczyk Maria Zagnińska
Ilustracje:Lucjan Ławnicki Sabina Uścińska-Siwczuk Danuta Niemirska Krystyna Gorecka-Wencel
Posłowie:Jan Kulpa (1908-1983)
Redakcja:Aleksandra Sekuła Katarzyna Kwiatkowska
Wydawcy:Wydawnictwo Greg (2001-2015) Fundacja Nowoczesna Polska (2009) Wydawnictwo Zielona Sowa (2001-2002) Promocja (2001) Spes (1998) Siedmioróg (1995-1998) Adalex (1997) PW (1997) PWW (1997) Kama (1994-1997) Klasyka (1996) Morex (1994-1996) Krajowa Agencja Wydawnicza (1987-1994) Dom Książki (1990-1993) Agencja Wydawnicza Varsovia (1991) Beskidzka Oficyna Wydawnicza (1987) Książka i Wiedza (1987) Państwowy Instytut Wydawniczy (1965-1982) Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych (1962) Oficyna Wydawnicza GMP Agencja Wydaw. MZ Garmond nakł. Gebethnera i Wolffa
Serie wydawnicze:Lektury Szkolne Narodowa Biblioteka Lektur Szkolnych Lektura Lektura z Opracowaniem Lektury Ucznia Biblioteka Lektur Szkolnych Kolorowy Świat Lektur Wolne Lektury Biblioteczka Uniwersytetów Ludowych Lektury Szkolne - "Promocja" Lektury Szkolne - "Spes" Lektury Szkolne - "Varsovia" Lektury Szkolne - "WAM" klasa 4 klasa 4, szkoła podstawowa
ISBN:83-03-01947-3 83-03-03540-1 83-05-00817-7 83-05-11817-7 83-06-00829-4 83-7032-086-4 83-7032-155-0 83-7032-157-7 83-7162-352-6 83-7220-353-9 83-85018-90-5 83-85311-50-5 83-85497-86-2 83-86067-99-3 83-86510-09-9 83-86685-21-2 83-86740-57-4 83-86746-65-3 83-86858-98-2 83-86896-40-X 83-86928-71-9 83-87186-75-9 83-87306-02-9 83-87571-09-1 83-88944-10-X 978-83-7327-266-8 978-83-88435-48-5 83-8531-50-5 978-83-7327-266-6
Autotagi:audiobooki beletrystyka dokumenty elektroniczne druk e-booki epika książki literatura literatura piękna nagrania opowiadania proza reprodukcje zasoby elektroniczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 61 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo