Chłopaki Anansiego

Tytuł oryginalny:
Anansi boys
Autor:
Neil Gaiman
Tłumacz:
Paulina Braiter
Wydawcy:
Legimi (2018)
Wydawnictwo Mag Jacek Rodek (2006-2018)
ISBN:
978-83-7480-020-4, 978-83-7480-166-9
978-83-7480-311-3, 978-83-7480-420-2
Autotagi:
druk
fantastyka
powieści
4.0 (7 głosów)

"To zabawna i straszna historia, nie będąca do końca thrillerem, i nie do końca horrorem, nie pasująca też do szufladki opowieści o duchach (choć występuje w niej co najmniej jeden duch) ani komedii romantycznej (mimo że pojawia się w niej kilka romansów, i z pewnością jest komedią, no, prócz tych strasznych kawałków). Jeśli musicie ją jakoś zaklasyfikować, to jako magiczno-komiczno-rodzinno-obyczajowy-horroro-thrillero-romans z duchami, choć w ten sposób pominiecie elementy detektywistyczne i kawałki o jedzeniu. (Nie zapominajmy, że pojawia się w niej bardzo interesująca limonka.)." - Neil Gaiman.

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Lubię poufałość, z jaką narrator wprowadza nas w opowiadaną przez siebie historię. Ta tutaj jest jak relacje między dobrymi kumplami i pokusić się można o stwierdzenie, że narrator i czytelnik znają się jak łyse konie...No, wiecie, o co mi chodzi... ;) • Tak oto nasz druh-gawędziarz z werwą przedstawia nam jednego z głównych bohaterów opowieści: Charliego Nancy ( powszechnie znanego jako "Gruby Charlie"). I choć Charlie tak naprawdę nie ma nadwagi, to w zamian (w ramach gratisowych dopustów) ma : narzeczoną (Rosie) - która trzyma go na dystans, przyszłą teściową - która go nie znosi, beznadzieją pracę z wrednym szefem w zestawie i wybitnie skomplikowane relacje z ojcem. Jest przy tym - kolokwialnie mówiąc – kompletnym fajtłapą. • Nie jest łatwo, a będzie gorzej... ;) • Kiedy w Charliem i Rosie dojrzewa decyzja o ślubie, postanawiają zaprosić starego pana Nancy na ślub. Ów zaś wykręca im niewybredny numer i umiera... w dość egzotycznych okolicznościach. Zszokowany Charlie wyrusza na pogrzeb i przy tej okazji dowiaduje się o swym ojcu i o sobie samym kilku niep­rawd­opod­obny­ch historii ( w które oczywiście nie zamierza wierzyć. Przynajmniej aż do dnia, w którym w jego życiu pojawia się wcześniej nie znany ... bliźniak). Brat, który jest kompletnym przeciwieństwem Charliego, przewraca jego spokojne - choć kompletnie bezbarwne - życie do góry nogami. • I wtedy dopiero zaczyna się ta najlepsza część opowieści : historii, która nie może być nudna, jeśli obaj bracia okazują się być synami boga Anansiego - łgarza i szachraja, buntownika przeciw ustalonemu porządkowi, nieokiełznanego dowcipnisia i niezrównanego gawędziarza. • Jest w związku z tym komicznie i nieco tragicznie, groteskowo i uroczo. I słowem się nie zająknę o zakończeniu tej opowieści... • ...ale przecież wiadomo, że takie historie (i ich zakończenia) należą do Anansiego... • Polecam, mimo że nie uważam tej pozycji za najlepszą powieść Gaimana. Ale bije od niej coś tak pozytywnego, że nie mogłabym ocenić jej niżej. Po prostu. :)
    +2 wyrafinowana
  • Błyskotliwa, wciągająca, momentami irytująca - jednak gwarantująca świetnie spędzony czas!Styl Gaimana w próbie doskonałej. Po lekturze nieco inaczej postrzegam pająki.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo