Imię róży

Tytuł oryginalny:
Nome della rosa
Autor:
Umberto Eco (1932-2016) ...
Tłumacz:
Adam Szymanowski (1938-2001) ...
Wyd. w latach:
1980 - 19911
Autotagi:
druk
książki
powieści
Więcej informacji...
4.4 (38 głosów)

Listopad 1327 roku. Do znamienitego opactwa benedyktynów w północnych Włoszech przybywa uczony franciszkanin, Wilhelm z Baskerville, któremu towarzyszy uczeń i sekretarz, nowicjusz Adso z Melku. W klasztorze panuje ponury nastrój. Opat zwraca się do Wilhelma z prośbą o pomoc w rozwikłaniu zagadki tajemniczej śmierci jednego z mnichów. Sprawa jest nagląca, gdyż za kilka dni w opactwie ma się odbyć ważna debata teologiczna, w której wezmą udział dostojnicy kościelni, z wielkim inkwizytorem Bernardem Gui na czele. Tymczasem dochodzi do kolejnych morderstw. Przenikliwy Anglik orientuje się, że wyjaśnienia mrocznego sekretu należy szukać w klasztornej bibliotece. Bogaty księgozbiór, w którym nie brak dzieł uważanych za niebezpieczne, mieści się w salach tworzących labirynt. Intruz może tam łatwo zabłądzić, a nawet - jak krążą słuchy - postradać zmysły. Powieść ukazała się po raz pierwszy w 1980 roku. Jej sukces czytelniczy był wielkim zaskoczeniem dla teoretyków i krytyków literatury. Dziś Imię róży zalicza się powszechnie do arcydzieł XX wieku. Po trzydziestu latach autor przeczytał swoje debiutanckie dzieło i postanowił je poprawić. Nie zmienił oczywiście stylu ani fabuły, ale zapragnął nadać tokowi narracji nieco więcej lekkości. W posłowiu napisał również: „Natrafiłem też na parę błędow, (…). W pewnym miejscu Adso mowi, że wystarczyło mu parę sekund, by sobie z czymś poradzić, ale w średniowieczu nie znano jeszcze takiej miary czasu jak sekunda.” Znalezienie owych zmian wprowadzonych przez autora i poprawionych przez niego błędów – jakaż fascynująca przygoda dla miłośników twórczości Umberta Eco!
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Książka o ludzkim zagubieniu w świecie. Wątki: kryminalny, filozoficzny, miłosny, polityczny - sprawiają, że książkę można odczytać na wielu poziomach. • Uważajcie, żeby się nie zagubić w labiryntach biblioteki...
    +6 trafna
  • Przeczytałam bardziej pod wpływem filmu pod tym samym tytułem niż przez "światowe" nazwisko autora. Jak dla mnie książka PIERWSZORZĘDNA. Wszpaniały, średniowieczny klimat ze zbrodnią w tle. No i ten posmaczek tajemnicy... Po prostu super.
    +4 trafna
  • Polecam. Fantastyczna książka. Napisana trudnym językiem na który z początku ciężko sie przestawić. Jednak gdy już się to uda moża się spokojnie rozkoszować historią umieszczoną na kartach tej pozycji. • Moim zdaniem jest to obowiązkowa lektura dla każdego miłosnika książek.
    +2 trafna
  • Wspaniała książka. Jedna z najlepszych jakie czytałem.
    +2 trafna
1 2
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autorzy:Umberto Eco (1932-2016) Krzysztof Gosztyła
Tłumaczenie:Adam Szymanowski (1938-2001) Grzegorz Błachowicz Stanisław Kasprzysiak (1931-2019) Andrzej Szymanowski
Lektorzy:Krzysztof Gosztyła Ksawery Jasieński Gosztyła Krzysztof
Nota:Stanisław Kasprzysiak (1931-2019)
Redakcja:Krzysztof Gosztyła
Wydawcy:Wydaw. Państwowy Instytut Wydawniczy (1986-19911) Oficyna Literacka Noir sur Blanc (2004-2023) Wydawnictwo Literackie Oficyna Literacka Noir sur Blanc (2017-2018) Legimi (2016-2018) Gazeta Wyborcza (2005-2016) Kolekcja Gazety Wyborczej (2004-2007) Mediasat Poland Mediasat Group (1980-2005) Porozumienie Wydawców (2001-2002) Związek Niewid (1989) Mediasad Poland (1980) Polski Związek Niewidomych - Wydawnictwa Wydawnictwa Polskiego Związku Niewidomych
Serie wydawnicze:Współczesna Proza Światowa Kolekcja Gazety Wyborczej Seria Kieszonkowa XX wiek Współczesna Proza Światowa - Państwowy Instytut Wydawniczy Biblioteka Gazety Wyborczej Kanon na Koniec Wieku Seria Książek Kieszonkowych PIW Audiobook Kanon na Koniec Wieku - Porozumienie Wydawców Kieszonkowa Opowieści Filmowe
ISBN:83-06-01562-2 83-06-02847-3 83-7392-032-3 9-788306-024845 978-83-65613-03-5 978-83-65613-64-6 978-83-7392-133-7 978-83-7392-221-1 978-83-7392-310-2 978-83-7392-337-9 978-83-7392-338-6 978-83-7392-386-7 978-83-7392-438-3 978-83-7392-804-6 978-83-89651-50-1 838965155 83060248422 83-06-0562-2 82-06-02484-2 83-06-01562-1 83-7392-221-1 83-06-011562-2 978-7392-221-1 978-83-06-02484-2 978-83-89651-50-5
Autotagi:audiobooki autobiografie beletrystyka biografie CD dokumenty elektroniczne druk elementy biograficzne epika kasety magnetofonowe książki literatura literatura piękna MP3 nagrania powieści proza reprodukcje zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 244 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo