Rekin z parku Yoyogi

Autor:
Joanna Bator
Lektor:
Anna Dereszowska
Ilustracje:
Przemysław Truściński
Julia Yamato
Wyd. w latach:
2014 - 2016
Wydane w seriach:
Terra Incognita
Seria Podróżnicza. Usłyszeć Świat
Seria Podróżnicza
Autotagi:
audiobooki
druk
Więcej informacji...
3.9 (8 głosów)

\n\nJoanna Bator wraca w swoim pisarstwie do Japonii, której poświęciła swój debiutancki zbiór esejów „Japoński wachlarz”. Choć jest teraz znacznie bogatsza w doświadczenia i wiedzę o kraju oraz jego mieszkańcach, nie utraciła wrażliwości na głęboką odmienność kulturową. \n\nAutorka zabiera czytelnika do miejsc, o jakich nie można przeczytać w folderach biur podróży i przewodnikach turystycznych. Wraz z nią wkraczamy do lasu samobójców w Aokigaharze, wyprawiamy się do opuszczonego miasteczka Nichitsu będącego ulubionym celem eksploratorów ruin i wdzieramy się do Akihabary, twierdzy otaku, zamkniętych w sobie fanów japońskiej popkultury. Również parki, kaplice, herbaciarnie, małe bary w peryferyjnych dzielnicach i wielkie sklepy w ekskluzywnej Shibuyi stają się fascynującym tematem antropologicznych i filozoficznych dociekań. \n\nPrawdziwym tematem Rekina z parku Yoyogi zawsze są jednak ludzie – mieszkańcy Japonii z ich umiejętnością kontemplacji świata, wyjątkowo chłonną i twórczą kulturą oraz siłą, która pozwala im się podnieść nawet po tak dramatycznych wydarzeniach, jak trzęsienie ziemi u wybrzeży Honsiu w marcu 2011 roku. '
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Joanna Bator spędziła w Japonii łącznie cztery lata, jako stypendystka Japan Foundation. „Rekin z parku Yoyogi” jest jej kolejną pozycją po, wydanym dziesięć lat temu, „Japońskim wachlarzu” poświęconą literaturze, kulturze, sztuce, ale także życiu codziennemu Japończyków. Jak sama autorka stwierdziła, „Japoński wachlarz” był efektem pierwszego zauroczenia, zakochiwania się w Japonii, zaś „Rekin z parku Yoyogi” jest już dowodem dojrzałej miłości do tego miejsca. • Książka ta składa się z kilkudziesięciu krótkich tekstów, które zawierają mnóstwo niezwykle interesujących informacji. Trzeba przyznać, że rozpiętość tematyczna jest naprawdę ogromna. Joanna Bator, wykazując się przy tym niewymuszoną erudycją, zrozumieniem dla inności, oraz niegasnącym zachwytem, opisuje między innymi twórczość Haruki Murakami czy Natsuo Kirino, rolę fotografii w życiu Japończyków, słynny las samobójców w Aokigaharze, święto penisa czy bardzo nieskrępowane podejście do erotyki mieszkańców Kraju Kwitnącej Wiśni. Joannie Bator udało się jeszcze jedno: ukazanie złożoności tradycji z nowoczesnością w kulturze Japonii. Znajdziemy więc w „Rekinie…” szereg faktów dotyczących współczesnej subkultury otaku, czyli fanów życia wirtualnego, miłośników anime i mangi, choroby cywilizacyjnej hikikomori czy pojęciu moe. Ale nie zabraknie tu także garści ciekawostek o epoce Edo (XVII-XIX w.), sztuce iki czyli estetyce codzienności, a także, o chanoyu czyli ceremonii parzenia herbaty. Wszystko to jest bardzo wykwintnie podane i okraszone przemyśleniami filozoficzno-egzystencjalnymi autorki. • Kamila Sośnicka •
    +2 trafna
  • Joanna Bator w zbiorze miniesejów i reportaży zatytułowanym „Rekin z parku Yoyogi” odkrywa przed nami ścieżki, które prowadziły ją i prowadzą do wnętrza Japonii. Ścieżki te mają charakter mentalny i czytając książkę podążamy tropem indywidualnych doświadczeń autorki w poznawaniu kraju mangi, neopopu, kultu młodości i lolit, honorowych samobójców oraz kwitnących i pachnących – nie tylko wiśniowych – drzew. • Pisarka wciela się w rolę przewodniczki po kraju niesamowitości i nadmiaru. „Niesamowitości” – tak brzmi nazwa pierwszego szlaku wytyczonego w Japonii widzianej oczyma autorki. W tej części książki Bator prezentuje to, co jest dla nas egzotyczne w sensie kulturowym, duchowym. Niesamowity jest nie tylko tytułowy rekin, którego ktoś podrzucił do parku Yoyogi, niezwykłe są także rozmaite sposoby odczuwania świata i style życia Japończyków. Las samobójców to określone realne miejsce w Tokio, ale także przejmujący problem społeczny oraz rodzaj postawy wobec życia, którą Europejczykowi trudno wpisać w swój system wartości. • Pełny tekst recenzji na stronie [Link] • Katarzyna Nowicka • Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy w Zagórowie
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autor:Joanna Bator
Lektor:Anna Dereszowska
Ilustracje:Przemysław Truściński Julia Yamato
Wydawcy:NASBI (2016) Biblioteka Akustyczna (2014-2016) Grupa Wydawnicza Foksal (2014) WAB (2014) Legimi (2014) IBUK Libra (2014) W. A. B. - Grupa Wydawnicza Foksal (2014)
Serie wydawnicze:Terra Incognita Seria Podróżnicza. Usłyszeć Świat Seria Podróżnicza
ISBN:978-83-7747-966-7 978-83-7747-975-9 978-83-7878-144-8 978-83-7881-340-8 978-83-7878-148-8
Autotagi:audiobooki CD dokumenty elektroniczne druk e-booki książki literatura literatura faktu, eseje, publicystyka literatura stosowana MP3 nagrania sprawozdania zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 16 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo