Noc w Lizbonie

Tytuł oryginalny:
Nacht von Lissabon
Autor:
Erich Maria Remarque (1898-1970)
Tłumacz:
Aleksander Matuszyn
Wydawcy:
Czytelnik (1995-1998)
Państwowy Instytut Wydawniczy (1963-1990)
Wydane w seriach:
KIK Klub Interesującej Książki
Klub Interesującej Książki
Autotagi:
druk
książki
powieści
Więcej informacji...
4.0

Tematem tej powieści jest martyrologia emigrantów niemieckich, antyhitlerowców, zmuszonych, podobnie jak Remarque, do opuszczenia Niemiec zaraz po dojściu do władzy Hitlera. Portugalia była ostatnim schronieniem uchodźców. Kto nie mógł stąd wyruszyć za ocean, "musiał się wykrwawić w sieci przepisów paszportowych, zakazów pracy i ograniczeń pobytu, w atmosferze osamotnienia i okrutnej powszechnej obojętności wobec losu poszczególnego człowieka, którą pociąga za sobą wojna, strach i bieda". Na tle tych bezlitosnych czasów kreśli autor bezinteresowną, pełną wyrzeczeń miłość dwojga ludzi, których los dosięgnął w momencie, kiedy ostatni statek - niczym arka Noego - miał ich uchronić przed potopem, w którego odmętach pogrążona była cała niemal Europa.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Die Nacht von Lissabon Nacht in Lissabon
Autor:Erich Maria Remarque (1898-1970)
Tłumacz:Aleksander Matuszyn
Wydawcy:Czytelnik (1995-1998) Państwowy Instytut Wydawniczy (1963-1990)
Serie wydawnicze:KIK Klub Interesującej Książki Klub Interesującej Książki
ISBN:83-06-01919-9 83-07-02438-2 83-07-02640-7 06-01919-9 83-07-024338-2
Autotagi:beletrystyka dokumenty elektroniczne druk epika książki literatura literatura piękna powieści proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 23 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo