Rozmowy z katem

Autor:
Kazimierz Moczarski (1907-1975) ...
Opracowanie:
Andrzej Krzysztof Kunert ...
Przedmowa:
Andrzej Szczypiorski (1928-2000) ...
Wyd. w latach:
1976 - 2018
Wydane w seriach:
Biblioteczka Opracowań
Biblioteka Opracowań. Zeszyt nr 45
Autotagi:
druk
książki
Więcej informacji...
5.0

Pierwsze w Polsce wydanie, bez ingerencji cenzury, w pełnej wersji, takiej jakiej życzył sobie Kazimierz Moczarski. Historia wydania tej książki mogłaby być tematem odrębnej pracy. Po 20 latach od pierwszego wydania, wydrukowano pełny tekst książki dzięki uzupełnieniom dokonanym przez Andrzeja Krzysztofa Kunerta. Przedmowę do "Rozmów z katem" napisał Andrzej Szczypiorski w 1977 roku z myślą o polskim czytelniku, ale znalazła się ona w późniejszym o rok wydaniu niemieckim, uzupełniona informacjami o historii Polski w latach II wojny światowej. Dopiero w wydaniu z 1997 roku, zamieszczono teks tej przedmowy ze skrótami dokonanymi przez Autora. A o czym jest ta książka? To zapis "rozmowy" przeprowadzonej przez Moczarskiego z Jurgenem Stroopem. Koleje losu sprawiły, że były żołnierz AK i generał SS, kat warszawskiego getta, spędzili razem dziewięć miesięcy w jednej celi Więzienia Mokotowskiego. Moczarski często mówił, że jego rozmowy ze Stroopem były nie tylko próbą ucieczki od strasznej egzystencji więziennej. Były też narzędziem poznania rzeczywistości w jakiej się znalazł. Poznając zakamarki duszy Stroopa, Moczarski szukał pośrednio wiedzy o swych prześladowcach. I znajdował ją!
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • „Rozmowy z katem” to książka bardzo trudna, zarówno ze względu na treść jak i genezę. • Niezwykła i unikatowa również pod względem formalnym. Jest czymś między źródłem historycznym a powieścią psychologiczną. Autor staje się pośrednikiem, układa informacje i zapisuje życie zbrodniarza-ludobójcy na podstawie tego, co on sam mu opowiedział. • Kazimierz Moczarski od 2 III do 11 XI (255 dni) siedział w jednej celi z hitlerowcami – Jürgenem Stroopem i Gustawem Schielke – czyli, co dość oczywiste ale warto to zaznaczyć, z zaciekłymi wrogami narodu polskiego i również samego Moczarskiego. • Kazimierz Moczarski trochę z poczucia misji, zadanej przez los, trochę jako sposób na przetrwanie więziennego okrucieństwa, postanowił dowiedzieć się o Stroopie jak najwięcej, poznać motywację i schematy, a przez to zrozumieć też własnych oprawców. Przyjął „postawę badacza” – podążał za życiem tego człowieka, analizował i szukał przyczyn, unikając jak to tylko możliwe subi­ekty­wizo­wani­a, komentowania czy pouczania. Wykształcenie dziennikarskie z pewnością przydało się w tej sytuacji – trafnie zadawane pytania dodatkowo podniosły wartość rozmowy. Mimo oczywistej niechęci, czas spędzony razem w małej celi, towarzyszenie sobie we wszystkich czynnościach oraz w jakimś sensie wspólny los wytworzyły między nimi pewnego rodzaju więź, przez co, jak wspomina Moczarski, do końca życia pamiętał o Stroopie. • Wyszedł z więzienia dopiero w 1956 r. i zaczął spisywać te rozmowy ze Stroopem, które dotyczyły jego życia oraz miejsca, nazwiska, inne dane, bo wiedział, że pamięć zwielokrotniona nieustannym stresem i potężnym napięciem w więzieniu z czasem zacznie słabnąć – w sumie zapisał ok. tysiąca stron notatek. Weryfikował też to wszystko, co usłyszał i ze zdziwieniem uznał, że Stroop nie kłamał. Prace nad samą książką rozpoczął w 1971 r. – przez kolejne lata była ona publikowana w miesięczniku literackim „Odra”. Wydania książkowe (początkowo cenzurowane) ukazały się dopiero po jego śmierci. • „Rozmowy z katem” to bardzo ważna książka zarówno ze względu na historię jak i pod kątem psychoanalizy. Jest też dość trudna w odbiorze (dla mnie np. dość kłopotliwe były liczne wtrącenia niemieckie, bo nie umiem tego języka, a przenoszenie się do przypisów dość wyraźnie przerywało czytanie ale to tak naprawdę nie problem). Choć książka raczej pozbawiona jest emocjonalnych opisów czy dosłownych i precyzyjnych obrazów, i tak były momenty, kiedy nawet nie płakałam – to łzy same płynęły z moich oczu. • Podejrzewam też, że nie wyciągnęłam z tego dzieła wszystkiego – pewnie zaledwie małą część – ale już to, co zrozumiałam, wystarczyło, żebym uznała, że jest to ogromnie istotna książka, że każdy powinien ją przeczytać. Nawet jeśli nie całą to przynajmniej wstęp, dobre opracowanie czy rozmowę z K. Moczarskim oraz rozdziały o likwidacji getta warszawskiego – naprawdę warto! • @warta_ksiazki (Instagram)
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autorzy:Kazimierz Moczarski (1907-1975) Czesław Moczarski
Opracowanie:Andrzej Krzysztof Kunert Paweł Stanisławski Krystyna Cel
Przedmowa:Andrzej Szczypiorski (1928-2000) Norman Davies Franciszek Ryszka (1924-1998)
Wstęp:Norman Davies Davis Norman
Zdjęcia:Michał Englert
Reżyseria:Maciej Englert
Adaptacja:Tadeusz Nyczek
Kompozytor:Zygmunt Konieczny
Lektorzy:Andrzej Zieliński Piotr Fronczewski Sławomir Orzechowski Ksawery Jasieński
Tłumaczenie:Andrzej Krzysztof Kunert Andrzej Szczypiorski (1928-2000) Wojciech Machowski
Instytucja sprawcza:Zakład Nagrań i Wydawnictw Związku Niewidomych
Wydawcy:Wydawnictwo Znak Horyzont (2018) Znak Horyzont - Społeczny Instytut Wydawniczy Znak (2018) Społeczny Instytut Wydawniczy Znak (2004-2017) Wydawnictwo Znak (1994-2009) Państwowe Wydawnictwo Naukowe (1992-2002) Wydawnictwo Naukowe PWN (1983-2001) Biblioteka Wysyłkowa (1995-2000) Państwowy Instytut Wydawniczy (1976-1999) Wydawnictwo Naukowe PWN SA (1995-1998) Oficyna Wydawnicza STON I (1995) Zakład Wydawnictw i Nagrań Polskiego Związku Niewidomych (1979) Polski Związek Niewidomych - Zakład Wydawnictw i Nagrań
Serie wydawnicze:Biblioteczka Opracowań Biblioteka Opracowań. Zeszyt nr 45
ISBN:83-06-00996-7 83-86581-32-8 83-903160-5-6 978-83-01-11069-7 978-83-240-0493-5 978-83-240-1104-9 978-83-240-4214-2 19561989 978324004935 83-01-1069-4 83-01-00996-7 83-240-0493-5 83-01-11-69-4 978-03-240-1104-9
ISSN:1956-1989
Autotagi:audiobooki beletrystyka biografie dokumenty elektroniczne dokumenty historyczne druk elementy biograficzne epika historia ikonografia kasety magnetofonowe książki literatura literatura faktu, eseje, publicystyka literatura piękna literatura stosowana nagrania podręczniki powieści proza publicystyka sprawozdania szkoły podstawowe zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 135 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo