Klątwy, mikroby i uczeni: Ostatni krzyżowiec Europy

Inne tytuły:
Klątwy, mikroby i uczeni T. 3.
Autor:
Zbigniew Święch
Wydawcy:
Wydawnictwo im. Warneńczyka (2000-2006)
Wydawnictwo Wawelskie (1995)
ISBN:
83-85347-09-7, 83-87246-05-0
83-87246-05-1
Autotagi:
druk
Więcej informacji...
2.0

Z królem Władysławem pod Warną inaczej było wszystko! - napisała przed laty Kazimiera Iłłakowiczówna i bodaj trafiła w sedno. Skoro nasz władca i zarazem węgierski monarcha, Władysław III Warneńczyk nie zginął pod Warną - może uszedł z pola bitwy w habicie franciszkańskim? Czy dalsza jego trasa wiodła przez Serbię i Bośnię na Synaj, do klasztoru św. Katarzyny Aleksandryjskiej? Jako rycerz św. Katarzyny Władysław przybył do Królewstwa Portugalii i otrzymał ziemię na Maderze? Król-pokutnik miał tam spędzić wiele lat.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Ubolewam nad faktem, iż po tak świetnie przygotowanej pierwszej części pojawiła znacznie słabsza część druga, natomiast część trzecia (a nawet nazywana szumnie przez autora pierwszą częścią trzeciego tomu!) to już naprawdę kompletnie granatem oderwany od rzeczywistości fragment rzekomej historii Władysława Warneńczyka. I proszę mnie źle nie zrozumieć, teorie ukryte czy spiskowe mogą naprawde wciągać i czytelnik wręcz żywi nadzieję, że tragiczna postać jednak przeżyła, że to jakiś Trójkąt Bermudzki Historii, że tak naprawdę było inaczej. Jednak to, co autor przedstawia w książce jest tak naciągane i grubymi nićmi szyte, że naprawdę lepiej byłoby użyć tych niek­onwe­ncjo­naln­ych treści w fikcyjno-przygodowej fabule. A już najbardziej (kolejny zresztą raz) bezczelny ruch autora to zwiększenie objętości książki poprzez ot tak dodanie sobie 250 stron kronik Jana Długosza, w podobnym tonie jak w przypadku drugiego tomu wileńskiego, który w lwiej części składał się z artykułów prasowych. Nic innego oprócz konieczności zrealizowania konkretnej liczby stron książki w umowie z wydawnictwem nie przychodzi mi do głowy kiedy usiłuję zrozumieć dlaczego książki o tak potencjalnie arcy-ciekawej treści zostały tak sztucznie i wręcz nieznośnie napompowane, a co najgorsze jest to oznaką kompletnego braku szacunku wobec czytelnika, ponieważ części druga i trzecia mogłyby zawierać spokojnie maksymalnie po 150 stron, ale zdaje się, że ego autora połechtane przez pochwały (słuszne!) dla tomu pierwszego, nie pozwoliły mu skutecznie przełożyć tego entuzjazmu na pozostałe tomy. Wielka szkoda.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Klątwy, mikroby i uczeni T. 3. Oddychający sarkofag Warneńczyka?
Autor:Zbigniew Święch
Wydawcy:Wydawnictwo im. Warneńczyka (2000-2006) Wydawnictwo Wawelskie (1995)
ISBN:83-85347-09-7 83-87246-05-0 83-87246-05-1
Autotagi:dokumenty elektroniczne druk epika książki literatura literatura faktu, eseje, publicystyka literatura piękna proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 8 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo