Kreatywność oporu w edukacji

Redakcja:
Ewa Bilińska-Suchanek (1954-2017)
Wydawca:
Wydawnictwo Adam Marszałek (2009)
ISBN:
978-83-7441-752-5, 978-83-7611-752-5
Autotagi:
druk
edukacja

Cz. 1: Poszukiwanie perspektywy dla oporu; Joanna Rutkowiak: O oporze i odporze edukacyjnym: kreatywność oporu realizuje się w odporze; Lech Witkowski: Jak zyskać na oporze? Nieprzejrzystość, oczywistość i perswazyjność jako trzy generatory twórczego oporu; Ewa Bilińska-Suchanek: Kreatywność oporu edukacji. Proces indywiduacji i nabywania kompetencji społecznych; Cz. 2: Opór i rozwój tożsamości w cyklu życia; Monika Jaworska-Witkowska: Twórczy opór (ciała ) wobec płci. O potrzebie (kultury) gender i (natury) pedagogika; Klaudia Węc: Opór (wobec) narcyzmu jako problem pedagogiczny; Ewa Murawska: Opór wobec przemijania. Kreatywność w okresie spełnienia; Lucja Lassota: Opór autonarracyjny w starości. Starzenie się jako droga ku życiu poprzez paradygmat oporu; Cz. 3: O afirmacji oporu jako filozofii życia; Wiesław Andrukowicz: Szlachetny opór (wobec) pożytecznego paradygmatu; Julita Orzelska: Opór (wobec) "niewypowiadanego" w pedagogice twórczej samotności Thomasa Mertona; Paweł Rudnicki: "Człowiek musi się buntować". Bunty i opory oświatowe Jacka Kuronia w poszukiwaniu szklanych domów; Cz. 4: O twórczej instytucjonalizacji oporu; Mariusz Budzyński: O szkole przetwarzającej opór uczniów. System edukacyjny Szkół "ALA" alternatywą dla krytycznych i kontestujących licealistów. Z doświadczeń praktyki szkolnej; Maria Sitko: Opór twórczych zmagań ze sobą. Wpływ szkoły na kształtowanie tożsamości ucznia (na przykładzie liceów alternatywnych "ALA"); Alina Wróbel: Przeciw udaremnianiu oporu. Działanie manipulacyjne jako antyteza twórczego oporu; Sławomir Pasikowski: "Perspektywy" oporu czy ciemna strona zjawiska? Badania nad instytucjonalnym ograniczeniem wyboru; Grzegorz D. Stużna: Elektroniczny o(d)pór edukacyjny: przeciwko ograniczeniu kreatywnych możliwości nowych mediów; Cz. 5: Nauczyciele i uczniowie w opornych relacjach: Grażyna Wyszyńska: Opór uprzedzeń. Hermeneutyczne zadania refleksji o nauczycielu; Iwona Gumowska: Kształtowanie oporu trans formatywnego ucznia a umiejętności komunikacyjne nauczyciela; Małgorzata Mikołajczak: Opór skandalicznej opresji szkolnej. "Niegrzeczni uczniowie" medialna projekcja czy rzeczywisty problem pedagogiczny? O potrzebie namysłu nad komunikacyjnym sensem skandali szkolnych; Jadwiga Kwiek: Opór wielokształtny: szkolno-uniwersytecki; Mirosława Cylkowska-Nowak: Wagarowanie jako forma oporu w edukacji: między twórczością a destrukcją; Agnieszka Zalewska-Meler: Opór wobec lekcji WF-u. Obszary buntu szkolnego wobec wychowania fizycznego; Cz. 6: Działanie i komunikacja- aspekty oporu; Agnieszka Łagoda: Konsekwencje edukacyjne oporu twórczego wobec rzeczywistości; Grzegorz Piekarski: Wolontariat jako trans formatywny opór społeczny. Zobowiązania woluntarystyczne jako trans formatywny opór wobec własnych słabości w społeczeństwie dysfunkcyjnym; Anna Rożnowska: Komunikat Ja i Ty, a opór; Danuta Apanel: Opór poprzez integrację. Kształcenie integracyjne kreatywną formą pokonywania barier w społecznym funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych. [k]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo